Wednesday, February 25, 2015

Vad gör man en regning men ledig måndag?

Inget vidare väder igår så vi hade ingen lust att vare sig kolla in karnevalen eller ta en promenad. I Basel var allt stängt eftersom man här just nu håller på att fira Fastnacht i dagarna tre. Men då finns det ju ändå mycket annat man kan välja på.

Även om jag nu bott här i Basel i ganska exakt två år så tycker jag fortfarande att det är hur coolt som helst med närheten till både Tyskland och Frankrike. Vi lämnade Basel och åkte först till tyskland där vi lämnade tillbaka gardinerna vi inte skulle ha på Bauhaus och sedan handlade på min favorit matbutik Hieber. Jag älskar den mataffären. De har ett jättefint och stort sortiment. Allt är superfräscht. Brukar inte åka dit jätteofta eftersom jag tycker att det är lite småkrångligt för mig att köra dit på egen hand. Vi handlade och tog en fika i deras nyrenoverade bageri-konditori avdelning. 

På Hieber hittar man en hel del svenskt i butikshyllorna som Marabou choklad. Å andra sidan när man bor här i Schweiz så finns ett gigantiskt utbud på riktigt bra choklad. Jag äter helst mörk choklad och Lindt har många riktigt goda sådana sorter. 3.29 Euro för en chokladkaka tycker vi är bra pris. Att åka och handla för oss i tyskland har numer blivit 30% billigare. Men skulle man betala i svenska kronor så skulle detta nog upplevas som dyrt.

Även smågodis hyllor finns här i på Hieber. Inte tokigt utbud alls. Bättre utbud här än på IKEA måste jag säga. Även i glassdisken hittade jag svensk Siaglass med svenska flaggor på och allt. 


Vi fortsatte sedan från Tyskland till Frankrike för att tanka. Bensin och disel är billigare i frankrike än både Schweiz och Tyskland. När vi befann oss in La France bestämde vi oss för att vi kunde åka och besöka vinbutiken i St. Louis för att fylla på vår vinkällare med lite vitt. Här finns en jättebra vinbutik som heter Le Mond du Vin. Mestadels franskt soritment men riktigt bra med kunning personal som även kan engelska. Denna gången blev det två flaskor Chablis premier cru för mellan 13 och 15 Euro flaskan som fick följa med hem. Bra och trevliga fredagsviner för icke speciella tillfällen annat än en god middag. De vardagsviner vi handlar hamnar ofta mestadels mellan 10 och 20 Euro flaskan. Det går att få helt ok vin för runt 5 Euro också. Hittar jag ett vin som jag har fått prova och gillar brukar jag inte dra mig för att betala upp runt 30 Euro flaskan. Bag in box är inte stort här tack och lov får jag säga. Bag in box är en styggelse det är lite som att servera en god middag på papperstallrikar för mig. Snobbigt? Vet inte, bryr mig inte men vin på flaska är så mycket trevligare. 

Superkort vecka denna veckan eftersom jag bara jobbar två dagar då jag var ledig i måndags. Lite konstig känsla men en ganska bra känsla.


5 comments:

Anne-Marie said...

Skönt med en kort arbetsvecka.
Tycker att det är häftigt att ni kan åka så kort bit och ändå komma till olika länder.
Jag saknar faktiskt inte alls Marabous choklad numera. Har hittat mycket godare - inte alls så söta - ekologiska, mörka amerikanska varianter. Hälsokostaffären i Mt Shasta säljer flera riktigt goda sorter.
Kram!

Suzesan said...

Spännande. Collt aqtt kunna handla i olika länder. SIAglass som jag "nästan "bor granne med" Ja NÄSTAN. Grannkommunen inte så långt. :)

Ha det så bra

Kram
/Susanne

Miss Marie said...

Mm, gott med både choklad och vin! :)

Annika said...

Härligt.
Förstår att du fortfarande tycker det är klart coolt att ha alla dessa länder SÅÅÅÅ nära!!
Lyx med lite svennechoklad också. Men som du säger, egentligen har du ju godare choklad på plats.
Kramar!!

Desiree said...

Anne-Marie, ja alltid skönt med kort vecka och beträffande Marabou chokladen håller jag helt med dig. Jag känner sällan sug efter Marabou. Schweiarna är världsberömda för sin choklad och det finns verkligen mycket god kvalitéts choklad att välja bland här.
Kram!

Marie, yes en alldeles underbar kombo :-)
En älskad kombo hos mig.
Kram!

Annika, jag har aldrig bott så här och det känns som sagt fortfarande väldigt unikt och lyxigt att bo på gränsen mellan tre olika länder. Varje gång jag tänker på det ordentligt tycker jag att det är hur häftigt och coolt som helst. Det är bland annat därför som Basel trots sin lilla storlek inte känns för liten och har en väldigt stor kulturell och internationell prägel som jag älskar.
Kram!