Tuesday, November 24, 2015

Julbak med Swea Basel

I söndags ägnade jag mig åt julbakning hela eftermiddagen tillsammans med ett gäng av Sweorna från Swea Basel. Vi körde julbak i år igen eftersom det blev så lyckat förra året. Det blev återigen en toppen eftermiddag hemma hos Julia i hennes kök i Frankrike. En härlig julstämning spred sig snabbt med julmusik i bakgrunden, lite glögg att smutta på medans man bakade och dofterna från alla nybakade godsaker. Jag tycker det är jättekul att baka och att baka tillsammans med andra gör det ännu mysigare och trevligare.

Det doftar ju underbart när man gräddar pepparkakorna. Men själva pepparkaksbakandet kan bli lite långrandigt i sig. Det är kul någon halvtimme men sedan känns det som om degen aldrig kommer att ta slut. Vi hade dessutom lite otur med just detta recept som vi valde till pepparkaksdegen. Den blev inte så bra. Lite för mycket mjöl och för lite kryddor gjorde att pepparkakorna blev ganska bleka och inte smakade så mycket. Det finns ju så många olika recept för just pepparkaksdeg och att hitta rätt kan vara en djungel. Pepparkakorna kanske inte blev de godaste, finaste eller bästa men det fanns så mycket annat som blev otroligt gott. Man behövde inte sörja pepparkakorna eller känna att man gick hem tomhänt på något sätt.


 Fullt ös i Julias härliga och stora kök. Dofterna som spred sig från ugnen då pepparkakor, Lussekatter och Saffransbiscotti bakades var to die for. Det är riktigt kul att baka ihop med andra på det här sättet. Dels blir det roligare för att man umgås medan man gör något och dels blir det ett utmärkt sätt att få mycket olika godsaker gjorda på samma gång. På det här sättet får man med sig lite av varje hem och det blir alldeles lagom med tanke på att frysarna är små här och jag och C bara är två.

 Julia hade kokat egen hemmagjord glögg som hon bjöd på. Lite färdiga pepparkakor att knapra på i väntan på att de vi bakade skulle bli klara.


 
    
        
Doften av saffran är något som jag absolut tycker hör ihop med julen. Just Lussekatterna är nog mina favoriter som jag tycker allra bäst om. Nu har jag några som ligger i vår frys som blir alldeles perfekta att ta fram till nästa helg då det är först advent. 


Man har kul ihop och lär sig av varandra. Mixat gäng med allt från dem som har lång bakerfarenhet till de som är nybörjare. Man hjälps åt. Vi blev indelade i lag med en ledare per lag. Pepparkakor, Lussekatter, Saffransbiscotti och Chokladtryffel - lag. Jag själv hamnade i pepparkakslaget i år. Vi hade ju lite sorg i vårt lag med tanke på att våra pepparkakor inte blev så bra men vi hade kul ändå.


Förr året var jag med i laget som bakade Saffransbiscotti och det är ju riktigt gott. Jag hade aldrig bakat biscotti innan jag var med förra året men det var smidigt och lätt att göra.


 Allt delades sedan lika i 14 påsar (en till oss varje) som vi fick med oss hem. 

Det blev en händelserik helg med både Thanksgivning och julbak. Till helgen är det som sagt redan första advent. Vi ska prova på svenskt julbord i Basel. Det ordnas via Svenskaklubben. Vi är några vänner som ska gå ihop. Det är en svenska som driver restaurang i Basel om anordnar julbord.  Ska bli kul att prova på.


7 comments:

Annika said...

Vad härligt med julbak!
Förstår att ni har trevligt då ni bakar tillsammans, och så trevligt att ni är så många svenskor.
Min syster brukar göra saffransbiscottis så jag vet hur GODA de är!!
Kramar!

eastcoastmom said...

Saffransbullar, åh det älskar jag verkligen!!!

Anne-Marie said...

Det var mycket gott ni bakade.
Intressant att det finns så många olika slags pepparkakerecept. Det visste jag inte.
Kul också att baka tillsammans.
Har man samma slags julbord som i Sverige?
Kram!

Desiree said...

Annika, saffansbiscotti blev nastan det som blev mest uppskattat denna omgang.
Kram!

Anne-Marie, ja gudars det verkar vara en djungel bland pepparkaksrecepten och vissa funkar battre an andra fick vi uppleva denna sondag dar vi stod med vara misslyckade pepparkakor. Men sa mycket annat som blev gott. Ja julbordet borde vara samma som I Sverige. Det ar svenskt julbord vi ska ga pa pa en svensk resturang sa det tror jag.
Kram!

Eastcoastmom, ja de alskar jag ocksa. Mina favorite :-)

Anne said...

Vilket kul koncept baka ihop, jag skulle kanske tro att det bara skulle bli rörigt och kaos och lätt göra misstag med hur mycket hälla, mäta och röra. Men du skriver om det som en så positiv upplevelse att jag nu absolut kan se det roliga med att baka tillsammans, lära av varann som du säger, få massor bakat på kort tid och sen dela allting. Biscotti har jag aldrig bakat, har haft uppfattningen de är svåra att lyckas med....Jaaa, så är det. Finns hur mycket pepparkaksrecept som helst. De riktigt bra ska smaka mycket.
Det känns konstigt det är första advent så snart, jag har ärligt svårt förstå vi nästan är i december. Jag brukar känna iver den här tiden på året, redo för december och sugen på allt fix men i år känner jag mig rätt ointresserad (men det kommer väl), tror det har att göra med att vi just kom hem från semestern.
Kram!

Charlotta said...

Det ser väldigt mysigt ut! Har svårt att förstå att det redan är första advent. Hjälp. Får plocka upp lite julpynt i helgen! Kram!

Desiree said...

Anne, det är riktigt kul att baka ihop tillsammans på det här sättet tycker jag. Det gäller att ha gott om plats för att alla ska få plats. Förstår att det känns konstigt för er att det snart är första advent med tanke på att ni precis kommit hem från det tropiska Hawaii. Ni får ha en härlig Thanksgivning.
Kram!

Charlotta, jag ska också ta och börja plocka upp mina julpynt :-)
Kram!