Wednesday, June 29, 2016

Sommardagar i Basel

Riktigt skönt sommarväder denna veckan och med lite mer lagom temperaturer som inte överstiger 30 grader. Dock relativ fuktig luft även om det inte alls i närheten av den fukten man har i Södern som vi upplevde de åren vi bodde i Alabama.


                 Detta gillar citrusträden också. De vill gärna ha sol och värme.


 Våra tomatplantor har börjat blomma vilket är ett gott tecken. Vi hoppas på en fin skörd av små söta solmogna körsbärstomater senare i juli och augusti.


Mina Pioner fran forra veckan. Nagot sa vackert med dessa stora stora blommor som doftar sa ljuvligt got.







Vi har en blomlåda med blandade kryddörter på övre balkongen. Tycker det är vackert med gräslök som blommar så här. Älskar att kunna gå ut och skörda färska örter för att göra någon god sås till grillat.




C's fina blomlådor som jag har fått i uppdrag att vattna och hålla snygga medan han är borta och cyklar.






Det har blivit flera härliga middagar ute på altanen senaste tiden. Glad att vädret blivit betydligt mer behagligt nu när vi har haft C's föräldrar har pa besök. De fick en fin dag I Basel igår och tog en promenade längst med floden Rhen på eftermiddagen. Idag flyger de hem till Sverige igen. C sticker I eftermiddag mot Aostadalen där han ska cykla med en grupp vänner i några dagar. Jag får några lugna sköna dagar framför mig med perfekt sommarväder.

Jag köpte en ny lavendelplanta till framsidan i veckan. En annan sorts lavendel denna gången. Tycker lavendel ger en sådan vacker och härlig sommarkänsla.

Flera på jobbet har semester nu däribland min kollega som jag delar rum med. Det märks att det är sommar i Basel nu. Folk brukar förvisso inte tar mer an ca 2 veckors semester i streck här. Nästa helg sticker vi iväg pa våran Alphike tillsammans med våra Amerikanska vänner. Det har även blivit klart att våra Schweiska vänner foljer med vilket ska bli jättekul. Vi har tyvärr fått vetskap om att våra Schweiska vänner kommer att flytta till San Fransisco på ett par år vilket känns lite sorgligt även om vi ar glada for deras skull. Därfor blir det bra för dem att lära kanna våra Amerikanska vänner lite mer som kommer från San Fransisco och nyligen flyttat tillbaka dit. Jag antar att vi helt enkelt får göra en semester resa till just SF eftersom vi kommer att ha flera set med vänner som bor där. Aven om det som sagt kan kännas lite sorgligt med vänner som flyttar sa får man trots allt vänner som bor runt om i världen som man kan åka och hälsa på.


3 comments:

Annika said...

Så vackra bilder, Desiree.
Och varmt har ni, glad att det inte är lika fuktigt som i Bama. Det är verkligen inte roligt. Fuktigt här med, som du vet.
OCH varmt. Sommar.
Tycker om ert citrusträd. SÅ fint.
Ja, det är så tråkigt när goda vänner flyttar, vet hur det känns. Men du tänker helt rätt, nu har ni en ny plats att besöka på jorden.
OCH din hike, ooooo vad jag ser fram emot att läsa om den när du varit ute på den. UNDERBART!!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, tack. Jag vet precis vilka sommar du har med fukt och värme. Det är jobbigt, man vill gärna vara ute då det är fint väder men svårt att göra så mycket ute för att man blir klibbig på nolltid. Jag lovar att ta mycket bilder från hiken. En ny spännande upplevelse för mig också :-)
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Vad härligt med fint väder! Här är det regn och har varit så i några dagar så jag hoppas att det vänder lagom tills vi kommer hem från USA. I PA verkar det just nu i alla fall vara 30 grader och sol, tjohoo! KRAM!