Tuesday, September 2, 2014

Hello September

Dags att ta avsked av sommaren nu när augusti är förbi kanske? Augusti är för mig en sommarmånad medan september är en höstmånad. Lite höstkänsla börjar infinna sig. Vi har börjat få lite kyligare morgnar. Ser faktiskt fram emot hösten. 

I lördags passade jag och C att fixa lite på balkongerna och städa bort och ur sådant som kändes överblommat och köpa lite nytt och fräscht. Köpte denna stora fina Kysantemum som vi har utanför dörren. Nice curb appeal, känns bra. Slänge du krassen som vi haft här tidigare och tömde lite andra blomlådor.


De där allra första skiftningarna i färgnyanserna börjar finnas där på trädkronorna. Annars har vi inte så mycket hösttecken här i Basel. Det har ju inte varit någon kanonsommar här så som i Sverige. 

Det man börjar märka här är att det börjar bli mörkare om kvällarna nu. Vid nio är det helt mörkt.


Nu har faktiskt höstterminen med tyskan dragit igång för mig officiellt. Jag kör vidare med både distansstudier samt går på konversationskursen här i Basel en gång i veckan. 

Denna läckra bukett med olikfärgade prästkragar fick jag av C i helgen. Fin. 

5 comments:

Annika said...

Visst är september en höstmånad. Håller SÅ med. För mig är det också höst nu. Inte är det sommar iaf. Fast idag blir det 34 grader och fuktigt till max. Men sommaren känns ändå slut. Jag ser fram emot hösten, den riktiga, med kyliga dagar och nätter, och soliga dagar.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, Förstår att det fortsätter att vara sommar lite till hos dig med tanke på värmen och fukten. Minns att det inte blev riktig höst i AL förräns någon gång i mitten på oktober oftast.
Kramar!

Katta said...

Hösten kan vara riktigt fin, ibland iallafall. Jag har nu fått årstider som jag inte riktigt haft på några år. Har du börjat jobba än? Kram

Desiree said...

Katta, ja jag hoppas på en fin höst. Jag har inte börjat jobba ännu. Den 15:e blir första arbetsdagen. Ska bli spännande.
Kram!

Suzesan said...

Sommaren här har varit underbar. Det är nu det börjar om. Med nytt. Vissnar ner och vilar över vintern för att slå ut på nytt till våren. Årstider är härligt. Nu är det höstkvällar här och lite kyligt och när jag cyklade hem igår var det en sån underbar stjärnhimmel.

Men forfarande går det att bada här. Vi har sommarvärme på dagarna men det båd syns och känns i luften att det är höst. Här på Västkusten (Halmstad och Varberg )säger vi att det är sommar tills det blir minusgrader. ETT skämt. Vi räknar inte månader direkt utan badtemperatur. Augusti blir en höstmånad för då kommer höstkläderna i affären och solen tar inte lika bra och man kan börja äta det som skördat. Man måste nog var född på orten för att förstå vår sommarhumor :) Vi suckar när vi måste byta sandaler till vinterskor :) Men naturen säger när det är rätt. Fåglarna börjar flytta på hösten och de började redan i mitten av augusti. Först sensommar och sen förhoppningsvis indiansommar/brittsommar. Nu längtar jag efter frost. :) Ha ha men det gör nog inte alla svampplockare för det har varit SJUKT mycket svamp iår. Min väninna har plockat och torkat Karl Johan så hon har 35 liter torkad K-J. Vi skrattar gott åt henna hjärtligt för det är ju inte det enda hon hittat. Skogsmulleväninna.

Kram
/Susanne