Monday, December 29, 2014

Mellandagar

Året börjar lida mot sitt slut. Inte många dagar kvar på 2014. Mellandagarna har varit sköna lata dagar. Vi har skrotat runt här och tagit det väldigt lungt. Kollat film och serier på tv på kvällarna, plockat undan julen och softat. Känns skönt att ha städat ut julen. Jag känner mig klar och mätt på jul, juldekorationer och julmat. Nu känner jag mig redo att vända blad. 

Annandagen är ledig här men räknas som en söndag då allt är stängt. Gymmet var dock öppet och jag hade en gästbiljett så jag tog med C. Han och jag gick på ett TRX pass och efter det hade han ont i varenda muskel i hela kroppen. 

 I lördags gjorde vi en spontan liten road trip en bit in i tyska Schwartzwald. Vi åkte runt på måfå med bilen och plötsligt så såg vi en skylt om ett slott. Vi åkte mot slottet på en liten slingring väg genom skogen, genom dimman. Det var nästan trollskt och sagolikt. Slottet låg uppe på en kulle. Vi parkerade bilen och gick upp mot slottet. Det hade snöat här uppe och landskapet i skymningen var både vitt och vackert. Älskar sådana här spontana små road trips, att få chansen att upptäcka nya smultronställen som ligger runt hörnet. 


Vi fann ett vackert och storslaget slott då vi klev in genom porten som ledde till borggården. Vi fann också den mysiga lilla slottsresturangen där vi njöt av en god fika med varmt te och en bit äppelkaka. Kändes underbart att få  komma in i värmen en stund då det var både kyligt och blåsigt där ute. Hit kommer vi säkert att åka fler gånger. Resturangen var jättemysigt och menyn såg god ut så hit kommer vi säkert tillbaka under våren antigen själva eller med besökare.


 Idag måndag jobbar jag liksom imorgon men nyårsafton har jag ledigt. Det har snöat rejält i Basel under hela söndagen. Ymmigt snöfall med stora virvlande snöflingor. C fick sätta på dubbdäcken på min cykel så att jag tar mig till jobbet idag. Det har dessutom blivit smällkallt. Hela minus 8 grader här nu då jag ska bege mig till jobbet. Det är tur att det inte är speciellt långt att cykla. Vi får se hur länge snön och kylan håller i sig. Det har snöat rejält uppe i Alperna också vilket är väldigt positivt om man gillar skidåkning som vi gör. För min del behöver snön inte ligga kvar så länge här i Basel men däremot hoppas jag på ett bra skidsäsong med mycket snö uppe i alperna som sagt. 


Det känns helt ok att jobba idag och imorgon. Superkort vecka. Känner att jag tillbringat tillräckligt med tid hemma och behöver komma ut och göra något annat. Tror inte att det kommer att vara så många på jobbet vilket ger en lugn dag med arbetsro.

5 comments:

Anne-Marie said...

Den där lyktan ser nästan litet ut som den som fanns i filmen om Narnia. :) Den första filmen som gjordes om Lejonet, Häxan och garderboen.
Ser väldigt mysigt ut dit ni åkte.
Tänk att det blivit sådan vinter både i Schweiz och i Sverige med riktig kyla.
Vi skall få mycket kallt här - men mest soligt - under några dagar. Om det går ner till -10 till -15 på nätterna som de utlovat går det inte att ha det varmt inomhus. Hus i Kalifornien - även där jag bor - är inte isolerade för sådan kyla.
Jag är ledig bara ytterligare fyra dagar. Skulle gärna ha litet mer ledigt. :)
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, låter som ni får sträng kyla ni med. Härligt dock med soliga dagar speciellt nu då du är ledig och kan njuta lite av en fin vinterpromenad. Hoppas det inte blir för kallt inomhus. Fortsätt njuta av ledigheten.
Kramar!

eastcoastmom said...

Vet inte om jag skulle våga cykla ens med dubbdäck. Min lillasyster däremot bor i Lillehammer och cyklar året runt...

Desiree said...

Eastcoastmom, man får köra lite försiktigare. Som tur är så blir det inte så lång vinter i Basel.
Kram!

Suzesan said...

Hi hi det verkar som om de flesta fått ta del av snön lite här och där. Vi med. Nu är den borta. Hi hi ja nu behöver den inte komma mer. Så resonerar vi på västkusten. Vi har som skämt. " Så nu har vi sett snön och nu kan sommaren komma"

Jag tycker så mycket om Schwarzwald. Som en saga tycker jag.. Vackert slott.

Kram
/Susanne