Friday, March 11, 2016

Fredagslista

Lite vår och lite vinter här. Vi hade snö som kom både måndag och tisdag eftermiddag. När solen sedan kommer fram så smälter allt hastigt bort. Det kan kännas som vinter på morgonen då man cyklar till jobbet men sedan som en skön vårdag mitt på dagen. 

Idag är det mycket vår i luften med solsken, fågelkvitter och milda 10 grader ska det bli mitt på dagen. 

Mycket ljusare på morgonen nu slås jag av. I slutet på mars slår vi om till sommartid. Snart dags för sommartid alltså.

Påsken kommer ju snart också. Det finns massor med Påskpynt i butikerna nu. Massor med choklad. Jättekaniner i choklad och choklad ägg i alla storlekar. Choklad är det som är stort här till Påsken. Vanligt godis är inte alls någon stor grej till Påsk.

Till Påsk har vi blivit bjudna till Alperna i södra Schweiz där min vän från Australien har en stuga. Vi hoppas att det ligger lite snö kvar så att man kan köra sista skidåkningen för säsongen. 


Jag har jättelänge velat besöka Keukenhof Gardens i Holland som är berömt för sina tulpanodlingar. Det finns en jättepark med alla möjliga sorters tulpaner . Ett hav av tulpaner så långt ögat når. Nu har vi bokat biljetter och flyger till Amsterdam i mitten av april för att besöka och se detta. Jippi!



Tjuvkikar ni ibland när ni står i kassakön på vad folk har i sina korgar och vagnar? Jag måste erkänna att jag inte kan låta bli ibland. Igår stod det en man framför mig i kön och jag hade inte velat bli hembjuden på middag till honom. Det kände som han bara hade äckliga grejer i sin korg. Han hade något konstigt bredbart skinkpålägg och en konservburk med corned beef och annat som jag bara urk, det där hade jag inte velat ha till middag. Men jag behövde ju inte oroa mig eftersom jag inte kände honom. 

Världens dyraste stad är tydligen Singapore följt av två Schweiziska städer Zurich och Geneve. Jag är väldigt glad att vi inte bor i Zurich för det är dyrare där än i Basel när det gäller det mesta. Dessutom har Zurich sämre väder för de har ofta mulet och dimma i större utsträckning. Basel känns rätt att bo i. Jag gillar den internationella stämningen som finns här i och med att det är mycket folk från hela världen som kommer hit och jobbar för de stora Farmabolagen och att man också har den internationella prägeln i form av närheten till både Frankrike och Tyskland. 

Idag ska jag göra ett besök på Moderskeppet (IKEA). C är galen i Kalles Kaviar och det ska jag handla på mig liksom mer knäckebröd också. Kanske smyger det ner en svensk ost också. Känns pinsamt att erkänna men ibland har vi köpt svensk ost på IKEA för vi varit lite trötta på Schweizisk fin Gryuere. Det finns ju så otroligt mycket ost här och ändå kan man ibland känna för en svensk ost, det är faktiskt lite pinsamt.

4 comments:

Anne said...

Hihi, här är en till som smygtittar vad andra har sina korgar och vagnar. Så otroligt fascinerande faktiskt. Uäk, den mannen hade man som du säger inte velat bli bjuden på middag till. Det är verkligen rätt intressant att kolla vad folk handlar. När jag som ung vuxen gick i skola så jobbade extra i kassan i en mataffär så var halva nöjet med jobbet att se vad folk handlade och lassade upp på bandet. Helghandlarna hade som väntat ofta mycket godsaker och dyrare mat som finare kött och liknande. Vissa hade verkligen mest skräp i sina korgar och verkade leva på diverse olika sorters konservmat allena. Samma kunder som alltid bara handlade skit, då fick man ju uppfattningen att det inte var undantag utan regeln vad de åt.
Intressant den där listan med dyraste städerna. När man ser listor över dyraste länder brukar ju Schweiz ofta komma på topplacering. Då brukar även Norge alltid vara högt upp, men när det gäller listor över städer kanske det blir lite annorlunda hur det värderas och därför inte Norge är med och toppar?
Jag kan inte låta bli att le lite då jag läser om att åka till IKEA och köpa ost ibland. Gulligt :) När ni är i ostmeckat i världen. Samtidigt förstår jag till fullo, ibland kan man ju känna för en hederlig svensk ost liksom. Det är nåt med mat och välbekanta smaker. Finns säkert en massa amrisar i Schweiz som trots att de bor med världens bredaste ostutbud och det godaste runt knuten, kan längtar efter de (äckliga) skivorna processad påse-ost att ha på mackan....
Min M är också väldigt förtjust i Kalles, själv har jag aldrig gillat.
Ha en riktigt fin helg!
Kram
ps glömde säga oooh ja, vad det låter mysigt med tulpanresa till Amsterdam. Nice!

Desiree said...

Anne, pust så skönt om att jag inte är ensam om att tjuvkika vad andra lägger upp på bandet. I en av de stora mataffärernas tidningar här har de en spalt varje vecka där en varukorg analyseras av två matpsykologer. Man försöker gissa vem som har handlat just den korgen. De får se varorna men inte veta något mer. Det är alltid lite kul att läsa den spalten.
Håller med dig om att Norge borde finnas med på den listan. Jag såg nämligen i DN att de skrivit om världens dyraste städer och listat dessa. Skyldig och lite skamsen sitter jag här nu då jag precis varit på IKEA och inhandlat en svensk prästost ;-)
Jag kan tycka Kalles Kaviar är gott på äggmacka men annars äter jag det inte. Men C kan äta det jämt. Ska bli kul att äntligen få komma till Amsterdam och se denna tulpanutställning som jag så länge velat se. Ha en fin helg Anne.
Kram!

eastcoastmom said...

IKEA ska jag till nästa vecka. Ska kolla in sommarsortimentet. Och jag köper nog ost också!
Er resa till Holland blir nog fantastisk!
Jag är också nyfiken på en del kundvagnar, här är det ju ofta man ser att familjer köper allt färdigt: grillad kyckling, potatisgratäng, färdig sallad osv. Sånt fascinerar mig.

Anne-Marie said...

Vi har snöblandat regn idag i Weed. Och vi ställer om till sommartid redan i natt (lördag/söndag).
Så trevligt det låter med påskresan ni kommer att göra.
Det kan jag tänka mig blir intressant och sevärt med en tulpanresa. Kul!
Jodå, jag tjuvkikar i folks varukorgar och inser att min mathållning skiljer sig väldigt mycket från vad de flesta tycks äta.
Trevligt att ni har IKEA så nära. Kalles är gott. Anne kan intyga att jag gillar Kalles. ;)
Svensk ost tycker jag mycket om. Uppskattade att kunna äta god, svensk ost under min tid där i höstas.
Kram!