Friday, March 25, 2016

Glad Påsk


Glad Påsk till er. Långfredag och ledigt idag. Jag och C njuter av en fin dag tillsammans och lång och skön sovmorgon. Jag tar en sväng till gymmet och C fortsätter ivrigt vidare med sitt altanprojekt. 

Om en stund sticker vi iväg mot Valais i södra Schweiz för årets sista skidåkning. Min australiska kompis Kelli har sin stuga där och vi har blivit inbjudna att komma ner och tillbringa ett par dagar där. Ska bli kul att både åka skidor och få till ännu ett nytt ställe i Alperna där vi inte varit tidigare. Stugan ligger i sådan där bilfri by uppe i bergen dit man tar Gondol.

 Blev förvånad när jag hittade sådana här drycker i Tyskland när jag var där och handlade förra helgen. Swiss ice tea. Jag tror jag skippar den.

Sörjer för att vi just nu inte längre får in Amerikansk Netflix längre. Netflix har aktivt gått ut och spärrat VPN-tjänster. Netflix finns i Schweiz också men de har inte alls samma stora utbud som Amerikanska Netflix har. Varför kan då inte Netflix ha samma utbud överallt är det många som frågat sig men det beror tydligen på länders olika lagar och upphandlingar av licenser och program osv. Hoppas att de olika internationella VPN tjänsterna kommer runt detta problem så småningom. För tillfället får jag alltså nöja mig med Schweizisk Netflix. Buuuu!

En kompis till mig hade varit i en av stans finare chokladbutiker. Framför henne i kön hade en Japansk turist stått. Hon sa att "du kan inte tro för hur mycket pengar han köpte choklad". Japanen hade köpt choklad för ca 700 dollar!!!

The Danish Girl - med svenska skådespelerskan Alicia fick en Oscar. Jag har sett filmen. Jag var först lite skeptisk till handlingen men blev väldigt positivt överraskad. Filmen var riktigt bra och även om storyn är lite annorlunda och udda så är den väldigt sevärd.

Här i Basel råder grå väder idag med lätt regn. Allt är stängt idag långfredag. Imorgon har butikerna öppet för att åter ha helt stängt igen både Påskdagen och Annandag Påsk. Vi är lediga även på måndag.

Jag önskar er alla en GLAD PÅSK!

3 comments:

Taina said...

Glad Påsk Desiree! Hoppas ni får underbara skiddagar!

Kram

Anne-Marie said...

De där bilfria byarna tycker jag låter perfekta. Hoppas att ni får en fin skidhelg. Kanske mycket folk dock under påsken.
Märkligt att VPN tjänster till och med blir utestängda från Netflix.
700 dollar! Oj, det var en riktig gottegris. ;)
Så Basel påminner om det Sverige jag växte upp i. Numera tycks Sverige ha rätt mycket öppet jämfört med 60-talet när allt var stängt, till och med biograferna, och det bara spelades klassisk musik i radion.
Glad Påsk Desiree! Kram!

Anne said...

Glad Påsk! Hoppas ni får en riktigt fin skidhelg, avslutning på säsongen.
Och ja, buuu till att Netflix blockar. Jag fattar inte det här, har tänkt på det många gånger hur svårt det är att komma åt material, allt från musik, filmer, tv, böcker. Olika regioner, koder, avtal, olika format. Global värld, yes indeed...not. Sedan klagar industrin på olaglig nedladdning och piratkopiering, inte så konstigt då det legalt är så svårt eller omöjligt komma åt saker. En sak jag stört mig enormt på är hur det även är svårt lagligt köpa eböcker från Sverige, om man inte har svenskt betalkort (vilket jag inte har mer) eller ens är skriven där. Jag menar, vill de inte sälja? Sedan är en annan grej många länder verkar ha olika format för hur man kan läsa boken, det kan man dock trixa med och komma undan så det går ladda till ens egen läsare, men ändå. Vill de inte sälja? Vore det inte toppen om hundratusentals utlandssvennar skulle köpa och ladda ner eböcker, men det går inte utan svenskt kort.
Samma med serier och tv, känner många som olagligt har en massa tricks för sig ladda ner filmer och annat, folk som gärna skulle betala för det men det går inte så de ser ändå. Så hela poängen med licenser och skilda avtal och allt vad det är, tycker jag inte riktigt verkar passande för den globala och lättillgängliga värld vi lever i. Svårigheterna och det komplicerade vad gäller all nöjesindustri känns gammalmodig.
Hihi, snacka om mängder choklad. 700 dollar.... Hela kvarteret får nog choklad när den japanen kommer hem ;)
Kram!