Thursday, May 2, 2013

1 maj utflykt till Luzern

Igår var det första maj här och ledigt. Ledigt för oss iallafall som bor i cantonen Basel-Land och Basel-Stadt. Schweiz består av 26 stycken olika så kallade cantoner (ungefär som landskap i Sverige eller stater i USA). Varje canton har sin egna självständighet vad gäller helgdagar, lagar, myndigheter osv. En dag som första maj har inte alla cantoner ledigt. Så vi kunde glädja oss med att själva vara lediga och åka till en canton som inte firade första maj med ledighet och därmed njuta av butiker och resturanger med mera som var öppet.

Vi beslöt oss för att åka till staden Luzern som ligger någon timme sydöst om Basel. Det blev en underbar dag och utflykt tillsammans med svenska C och F och så min C. Luzern bjöd oss på sommarväder. Det ligger precis vid sjön Luzern. Här kan man bland annat ta sig en tur på sjön med någon av de fina ångbåtarna. Man kan också som vi bara strosa längst med promenadstråket under den lummiga gröna allén och njuta av en fin och solig dag.


Gott om båtar som ligger här. Även om Schweiz inte angränsar till någon kust eller hav så finns det gott om större sjöar. Det är många som har båt här och njuter av segling på sjöarna.

Vi hade verkligen tur med vädret. I Basel var det sämre väder medans det här i Luzern var ca 18 grader och sol. Resturanger och uteserveringar var öppna liksom butiker och sevärdheter. Vi började med en kopp kaffe vid strandpromenaden innan vi strosade vidare.



Luzern är en vacker stad. Gammla stan har mycket charm. Här finns också Europas allra äldsta träbro, Kapellbrucke.Tyvärr förstördes stora delar av en brand 1993 inklusive många av de vackra 1700-tals målningarna som pryder insidan av taket på bron. Men de har gjort ett fint jobb med återuppbyggnaden.





Uppe på kullarna som omgärdar stan kan man också se ett och annat slott. Luzern ger intryck av att vara en välmående stad. Här finns många fina och stora hotel, fina boutiquer och staden andas en känsla av sober lyx.



Vackra charmiga kullerstensgator och trevliga små torg med porlande fontäner pryder gammla stan. Vi hittade en mysig uteservering på andra sidan om den gammla träbron och åt lunch där. 

Lite dis låg i luften men man kan ändå skymta de häftiga och maffiga snöklädda topparna på Alperna som kantar sjön.

På vägen hem hade vi otur och råkade ut för världens åskoväder som även mycket plötsligt övergick till den värsta hagelstormen vi någonsin varit med om. Jag skojar eller överdriver inte när jag säger att hagelbollarna var stora som golfbollar. Även om den inte varade mer än 5 mintuer så fick tyvärr bilen ta illa stryk av denna hagelstorm. Det fanns inget vi kunde göra då vi stod i en korsning med rödljus och det dessutom var bilkö. Det lät verkligen läskigt när de stora hagelbollarna träffade bilen. Jag var ett övertygad om att rutorna skulle krossas men skadorna blev värst på lacken. Surt! Men inget att göra som sagt. Jag är glad att vi ändå satt skyddade. Det hade varit förenat med livsfara att befinna sig utanför bilen. Riktigt läskigt.

Idag är det vanlig torsdag igen. Jag känner att jag har en del att ta igen vad gäller tyskan. Nu ska jag också se till att bloggen rullar på igen. Lite gråväder här i Basel idag men inte allt för kallt med ca 17 grader.

8 comments:

Annika said...

Men så vackert det ser ut i Luzern. Underbart fin stad.
Återigen, du bor verkligen så perfekt nu
Mitt i hjärtat av europa.
Sådana där oväder är inte roliga. FY 17!!!
Trist med bildkadorna också, men det viktigaste är att ni inte var ute i det. Det hade varit hemskt.
Naturens makter är verkligen starka.
Vi har ungefär samma temp idag, vi kanske får 20. Helt OK.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, det blev en väldigt lyckad och trevlig utflykt. Jag och C hade faktiskt varit här i just Luzern en helg i februari men det var grått, kallt och rått. Bilderna blev inte bra och vi bara frös hela tiden. Det var helt rätt att ge staden en andra chans och besöka den en sådan här dag. Vi fick ett helt annat intryck. Man inser att man absolut ska ha respekt för naturens krafter. Att ha klivit ur bilen hade varit förenat med livsfara. Man får vara glad över att vi var skyddade och inget hände oss.Fy farao för att ha varit ute på cykel, till fots eller ens på motorcykel när detta oväder kom.
Kram!

Anne said...

Fy vad det där ovdäret låter läskigt. Har du nån uppfattning om det här är vanligt eller var det nåt extremt ovanligt och sällsynt med sånt där hårt och stort oväder? Jag är lite förvånad, trodde inte ett åskoväder kunde få den omfattningen i Schwez, antagligen naivt av mig men jag trodde den där sortens kraftiga oväder inte riktigt kunde hända där. Låter som sagt riktigt läskigt och vilken kraft det måste ha varit i de där stora hagelbollarna när de t.om. gjorde skada på bilden.
Till nåt trevligare, stan Luzern ser väldigt vacker ut. Tycker även på dina bilder man får lite känslan av lux och flärd, ett intryck och känsla det är en mer exklusiv stad. Gillar ju de där gamla byggnaderna och atmosfären i gamla europeiska städer.
KRAM!

Anne-Marie said...

Luzern tror jag inte att jag besökt men det ser lika fint ut där som i alla andra delar av Schweiz. Trevligt att ni fick en fin dag med litet öppet.
Men fy så hemskt det låter med hagelstormen. Och så synd om er bil. Tur att ni satt inne i bilen i alla fall. Jag minns ett åskoväder i Österrike när det inte haglade men regnade något helt otroligt och detta oväder kom helt plötsligt utan förvarning. Efter det har jag haft för vana att alltid ha med mig ett paraply - även om solen skiner. ;) Kram!!

Charlie sa ... said...

Å, underbart! Det ser så vackert ut. Jag får längtan till Europa. Ni har verkligen ett smörgåsbord av härligheter omkring er.

Otäck hagelskur och surt att bilen blev skadad. Skönt att ni inte gjorde illa er iallafall.

Njut av helgen! Kram

Desiree said...

Anne, ja det var inte kul och ganska läskigt med hagelstormen som kom så plötsligt. Vet inte alls hur vanligt det är. Ja himla trist på bilen men skönt att vi satt i skydd och blev oskadda. Luzern är väldigt trevlig stad och som du säger så andas den lyx och flärd. Väldigt vackert promenadstråk nere vid sjön.
Kram!

Anne-Marie, Luzern är jättefint. Ja den här stommen kom helst plötsligt från ingenstanns. Jo det såg ju mörkt ut på himmeln och vi trodde nog att det skulle bli regn snart men aldrig att det skulle komma golfboll stora hagel på det här sättet. Lät superläskigt när de träffade bilen. Jag satt och kröp ihop och höll för örenen till slut under de mintuer de varade.
Kram!

Lotta, tack. Finns så mycket vackert att se och uppleva här. Jag blir lycklig varje gång jag inser att vi bor mitt i smeten och har tillgång till så mycket på nära håll.
Kramar!

Suzesan said...

VAD läbbigt med haglet. TUR ni inte var ute och synd på bilen. Usch.

Vad konstigt. Jag hade varit skiträdd.

Annars fina bilder. SEr rofyllt ut.

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Åh, Luzern skulle jag jättegärna vilja besöka! Har varit i Thun och de har också någon träbro har jag för mig... Schweiz är verkligen så vackert och jag hoppas att vi kan åka igen nästa år! Den här sommaren kommer att tillbringas på soffan, sjukskrivning i preventivt syfte från 10 juni...
Anne, de värsta åskoväderna jag har varit med om var just i Schweiz!! När åskan studsar mellan bergen är det inte roligt!!!
Kram!