Tuesday, May 28, 2013

Altanen

Jag tänkte äntligen ta och visa lite bilder från vår altan. Vi har ju inte kunnat njuta av den på ett tag nu då det varit så kallt och regnigt. Men igår fick jag njuta igen! Underbart att sitta där och lapa sol. En av de stora fördelarna med att plugga hemifrån, att kunna sitta här i solskenet och jobba med studierna. Det blev även en riktigt fin kväll så även C fick njuta av altenen då han kom hem. Vi kunde till och med äta middag ute. Helt ljuvligt skönt! 

Det har blivit kanon fint här ute med trallen som C byggde. Vi har även kompletterat och köpte en soffa så att man softa här ute och hänga på ett väldigt bekvämt sätt. Sedan har vi köpt och planterat en hel del så att det blivit mer grönska. Markisen fanns på plats och den är guld värd att kunna rulla ut och få lite skydd mot sol eller regnstänk.

Jag köpte ett gäng Dahlior i olika färger som jag planterade i en stor kruka. Så fina! Dahlior är en av mina favoriter. Det kommer nya knoppar hela tiden så förhoppningsvis blommar de ett bra tag till.


Lite krydd odlingar har vi också fixat. Timjan och rosmarin tillsammans med lavendel i den stora krukan bakom Qumquat trädet. C byggde balkonglådan som vi har kryddodlingen i av de brädor som var kvar till trallen. Qumquat trädet ger mycket frukt och väldigt god frukt. Skalet är väldigt sött och med en fin och mild citruston medan frukten är lite mer syrlig men väldigt god den också. Tänkte prova att göra lite qumquat marmelad av någon skörd.

Här njuter vi gärna av att hänga. Sofa i soffan med en bok eller tidning. Vi har tur som bor på hörnet och får väldigt mycket sol. Här har vi sol redan lagom till frukost under helgmorgnar då vi äter lite senare och sedan är det sol nästan hela kvällen också. Altanen har blivit en sådan där perfekt liten grön oas. Perfekt för umgänge och goda middagar antigen på tu man hand eller med vänner. Ytterligare en detalj som tillkommit sedan jag tog dessa kort är en spaljé som C byggt till mig som jag satt upp bakom soffan. Ville dels dölja lite av den grå betong väggen och dels få lite mer mysig punkt belysning så här har jag satt upp en ljusslinga i spaljen som blir jättefin om kvällarna.

En riktigt fin solnedgång blev det också igår kväll. Så glad att vi fick njuta av lite sol igen. Tyvärr kommer att regnet att återkomma inom kort igen.


Ikväll ska jag och C på något så spännande som en blind vinprovning. Det är hemma hos en av medlemmarna i Amerikanska föreningen. Alla par tar med sig varsin vinflaska som man försökt dölja genom att klä in i papper eller annat så gott som möjligt. Sedan får man ett formulär att fylla i om sitt vin som också får en siffra. Ska bli jättespännande och kul. Jag hoppas vi får en lärorik kväll. 

11 comments:

eastcoastmom said...

Vilken terass! En skön soffa tycker jag är perfekt för terassen, man använder sin uteplats mera då.

Miss Marie said...

Wow, ni har fatt det sa fint! Nu hoppas vi solen visar sig lite oftare framvover! :)

Saltistjejen said...

Ljuvligt! Jag saknar verkligen ett "uterum" eftersom vi inte alls har något hr. En liten balkong hade räckt. Men vi får nöja oss med allmänna parker och så vår egen innegård såklart men det är inte riktigt samma sak.

Anna, Fair and True said...

Vad fint och mysigt ni gjort det!

Annika said...

SÅ fint och trevligt har ni det på er balkong. GILLAR allt.
INTE minst det faktum att ni har kvällssol. Underbart!!
Jag älskar också dahlior. Har flera i kruka, och de ÄR tacksamma!!
Kram!!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja soffan blev perfekt. Det blev inte så skönt att sitta på stolarna efter ett tag. Stolarna är bra när man sitter vid bordet och äter men jag ville ha något skönt och bekvämt där man kunde hänga/få lite lounge feeling och soffan är väldigt skön och inbjudande.
Den blev som sagt väldigt bra.
Kram!

Marie, ja nu fattas bara solen och värmen. Men det här blev ett fint och inbjudande uterum. Vi hoppas på att få kunna njuta mycket här ute.
Kram!

Saltis, vi är otroligt glada över att ha denna terass som är relativt stor då den är på hela 12 kvadrat. Det blir verkligen som ett grönt uterum. Det är bland annat denna terass som också bidrog till att vi valde just denna lägenhet. För mig är det superviktigt att ha en balkong eller terass om jag ska bo i lägenhet. Har haft det i de flesta av våra lägenheter och nu skulle jag nog inte kunna vänja mig vid något annat.
Men det är bra att ni har eran innergård där ni har haft många trivsamma stunder.
Kram!

Anna, tack så mycket.
Kram!

Annika, vi har haft sådan otrolig tur. Vi hade ingen aning om hur solen skulle stå eller hur pass mycket sol vi skulle få på altanen då vi bestämde oss för denna lägenhet men eftersom vi bor på hörnet så får vi maximalt med sol :-)
Underbart!
Kramar!

Suzesan said...

VAD fint ni gjort. Drömbalkong. Bra med spalje bakom som du beskrev.Dahlior är vackra.Finns ju "tusen "sorter. Jag hade en en gång som hette Arabian Night. Tror jag det var och den var vacker. Djup mörkröd så det blir att man anar svart.

Härlig blandning du har på balkongen.

Kram
/Susanne

Anne said...

Åh,vad fint det blev! Du borde maila bilder till den ni hyr av, bara för att visa hur fint det blev och vilken potential balkongen har. Som jag skrivit förut, just trätrallen gör mycket. Det blir mer som ett extra rum med trägolvet. Så mysigt och ombonat med alla små detaljer som ljus, växter, krukor med mera.
Förstår verkligen ni trivs där ute och använder/kommer använda uteplatsen mycket.
KRAM

Anonymous said...

Så fint det har blivit!! Skulle inte ha något emot att komma på grillfest hos er ;-)
Vad spännande det lät med blind vinprovning, hoppas ni fick smaka några goda viner!
Kram!

Desiree said...

Suezan, den lät väldigt vacker din dahlia som hette Arabian night. Kan just tänka mig denna vackra djupröda färg. Vad kul att du tycker att det blivit fint på altanen. Ska ta ett kort och visa spaljen med belysningen då det blir bättre väder nästa gång och vi får njuta lite av vår uteplats igen.
Kramar!

Anne, ja trätrallen gör så himla mycket. Det är helt klart en av de viktigaste komponenterna och en av de bästa investeringarna vi gjort. Skönt med soffan också där man kan softa nu. Lite olika växter och en liten kryddträdgård tycker jag är perfekt.
Kram!

Christina, tack! Det får du så gärna göra om du och maken din har vägarna förbi.
Kram!

Gabriella Kruger said...

Vilken härlig terrass! Och du tar fantastiska bilder! Blir alltid glad av att se dina vackra bilder. Tack!