Friday, May 17, 2013

Galleri Fredag och Weekendresa

OBS OBS OBS!!!! Var lite för snabb och såg inte att det var VATTEN som tema först nästa vecka. Jag kör mitt vatten tema denna vecka då jag redan förberett inlägget och kör inlägget som har med mitt närområde att göra nästa fredag istället. Tvärtom alltså får det blir. 

Temat från Annika i Reston för fredagens galleri är Vatten. Att Rhen flyter genom Basel är något jag uppskattar mycket. Saknade att bo när vatten enormt mycket då vi bodde i Birmingham, Alabama där det inte fanns något större vattendrag på nära håll. Älskar Stockholm för allt vatten som finns runt stan. Älskade att bo i Hammarbysjöstad mycket för just allt vatten som utgjorde stadsdelen. 


 Nu uppskattar jag Rhen som sagt. Kring floden finns jättefina promenad stråk och mysiga resturanger och barer. Ett vattenhål där folk sammlas och som känns viktig för staden. Man kan ju som sagt längre fram också att bada här. Sedan kan man se rätt stora pråmar som fraktar kontainers då och då. 


Idag är det regndroppar som pryder de gröna bladen. Det har regnat både igår och ska regna av och till hela dagen idag. Det ger ju å andra sidan upphov till en den vackra grönskan. Stilla, mjukt vårregn. 

 Idag är det först tyska lektion och sedan är det packning som står på schemat. Vi beger oss norrut denna helg mot Heidelberg i Tyskland. C har släkt som bor i en av de små bergsbyarna (Muchenlock) utanför Heidelberg. Vi ska möta upp med hans faster och hennes make som är bosatta i Berlin. Det blir en släkthelg på tyska. Jajjemen detta blir lite av eldprov för mig i mina tyska språkkunskaper eftersom C´s släktingar i Heidelberg inte talar så bra engelska. Det blir om inte annat ett gyllene tillfälle för mig att öva min tyska. Så jag önskar er en trevlig helg.


Auf Widersehen und Schönes Wochenende

10 comments:

Karin said...

Härliga bilder och visst gör vatten stor skillnad! Alles Gute!

Anonymous said...

Jag tycker också om att bo nära vatten, eller i en stad med vattnet närvarande. Det är så rogivande.

Hoppas ni får en trevlig weekendtripp!

Annika said...

Som sagt, jag gjorde samma fel för ngra månader sen. Skrev fel tema. MEN det GÖÖÖR ju inget alls.
Du skriver bara det rätta nästa vecka.
OCH NU får jag njuta av ditt vatten!!
Ahhhh...
SÅ fint!!
jag vill också ha vatten omkring mig. Hr ju mina sjöar i Reston, och Potomac floden.
OCH havet tre timmar bort.
Det kunde varit närmare, förstås. men jag är tacksam ändå att det inte är svårt att ta sig till kusten.
Ha en superfin helgresa!!!
KRAMAR!!!!

Desiree said...

Karin, tack så mycket.
Trevlig helg.

myhrans, tack. Ja så nice att bo nära vatten som sagt.
Trevlig helg.

Annika, ja ibland går det lite för snabbt. Eftersom jag redan hade förberett detta inlägg så tänkte jag att jag kör på det och kör det inlägget som egentligen var denna vecka nästa vecka istället.
Du bor ju så vackert i Reston med MYCKET vatten kring dig både sjöar och närheten till öppna havet liksom floder. Landskapet blir vackrare av vattendrag.
Kram!

olgakatt said...

Du tog dig i alla fall inte vatten över huvudet;)
Visst är det skönt med vatten i närheten. I Skåne har man aldrig mer än max en timme till havet var man än är. Däremot är jag glad att bo i skogen där det inte ALLTID blåser.
Håller med dig om att Hammarby Sjöstad är fin! Har goda vänner som bor där och som sitter vid matbordet och ser båtarna passera.

Desiree said...

Olgakatt, hi hi där fick du in en bra poäng ;-)
Det är det perfekta att bo som du gör att slippa blåsten som man ofta har vid kusten men ändå har närheten till både hav och strand. Ha en fin helg.
Kram!

Charlie sa ... said...

;))

Finfina bilder...älskar vatten och tycker du har fångat det så fint. Önskar er en jättefin helg med släktingar. Ser fram emot bilder.

Varm kram!
Lotta

Västmanländskan said...

Vacker vatten!

Anonymous said...

Lovely pics! Jättefint tolkning av temat! Kram!

Anonymous said...

Åh, vad spännande med tysktestet hos släktingarna ;-) Hoppas att det gick bra och att ni fick en mysig långhelg!
Jag saknar vatten i Bryssel. Det finns en kanal i norra delarna men det är inget trevligt område så vi åker aldrig dit. Kusten är inte heller någon höjdare, alldeles för uppbyggt och ´är det fint väder en helg så får man trängas både på vägen dit och sedan på stranden med halva Belgien...
Vi ska dock faktiskt på bröllop på fredag på en ö... en mini-ö i en liten sjö i en park här i Bryssel och det är båt som gäller för att komma över dit!
Kram!