Wednesday, May 22, 2013

Finding the beauty of Nature

Wanted to share some of my favorite pictures that I took this past weekend in Germany with you. The Neckar valley and the area around Heidelberg was just so green and lush. The drive took us about three hours from Basel. Once we left the autobahn the landscape was incredibly lovely. Winding roads, cute little villages and endless green fields that stretched out. The above picture almost looks like something of a screen saver on a computer.


A white apple tree in full bloom in the midst of this intensely yellow canola field. So beautiful!


This is my personal very favorite picture form the weekend. We took an evening walk on Saturday. C's family whom we were staying with had a dog and it was perfect to go for a nice dog walk. Muchenlock is such a small village that the country side and beauty of nature is just around the corner. We were walking here under the green canopy of the trees. It sure felt like being in a green tunnel. I love how the road stretches out on the other side in this picture. I love the way the sun filters in among the leaves. It just felt magical walking here.

Late May and nature is filled with pretty flowers and blooming trees. You can't help falling in love with May. I can't believe we already reached the end of this month soon. It's gone by so quick!


I am very glad we got one very nice and sunny day. It's kind of been a little bumpy road into spring. Some days are filled with summer sunshine and then others it's been cold and rainy. Cooler temperatures and rainfall is what we have had in Basel now for the past few days. 



A lovely apple tree in full blossom. Most of the trees were in full bloom here whereas most of the trees have already finished blooming in Basel.


Me and C went for a walk on our own Sunday morning. C came up with the idea and I am so glad we did go for this walk. It was a beautifully sunny start to the day which would later become cloudy and chilly. We walked up the hill overlooking the village and many of the fields. It all looks like a big quilt with it's patches various shades of green and yellow. It seems like we had it all to ourselves as well.


Pretty white apple trees in full blossom.


Canola fields with it's bright yellow flowers. The air filled with the sweet scent of flowers. Love, love, love this.


Rolling hills with it's patches of green and yellow. I felt as if I had stepped into a painting. Natures very own patch quilt.
Large fields of wheat stretching out in front of us. What could be more relaxing than closing your eyes and just listening to the wind?

I sure got to practice and test my new skills of the German language as we were here. Not a single word of English was spoken. Yes I had to concentrate but I did follow most of the conversations quite well. Yes I did get tired in the evenings after a full day of listening intently so it did get kind of hard to follow everything in the evenings. I did speak as well. Simple and short sentences and phrases but never less I do feel happy that I have learnt so much in just 4 months. Even if I yet can't tell a story or describe an event I can mange and get by and hold up a bit of a conversation. I feel proud over the skills I have so far accomplished. I hope it all continues well. Practice is very essential.

11 comments:

Liz said...

Beautiful beautiful pictures! Visst ar dessa rapsfalt sa vackra! Det ar sa kul att se dina foton, for hur lustigt det nu later sa kanns dina bilder sa tyska! Nar jag ser skillnaden pa landskapet i fotona, sa kanner jag sa igen mig i naturen fran Frankfurt omradet dar jag bodde i 8 ar! Dessa kullar och graskladda berg, dessa hus/byggnader i smaorterna dar de har den dar speciella byggstilen, som snart kommer fyllas under sommaren med alla dessa hangpelargoner :) Jag bodde i Schotten, lite norr om Frankfurt, och dina bilder kunde lika garna varit tagna dar. Sa fint. Sen ar det ju lite roligt ocksa, vet inte om du tankte pa det, men alla dessa godselhogar fran gardar mitt emellan husen, langs vagen slingrande sig mellan byarna...DET var for mig otroligt konstigt att det lag sa nara bebyggelse..

Sa vackra bilder, gillar nog den med appeltradet i rapsfaltet mest, kanske for att jag har en forsmak for appeltrad, men sa fin, vilka kontraster!

Den forsta bilden du visar fran er promenad bara du och C, med dessa langstrackta vyer, det kanner jag sa val igen. Gick manga sana promenader med Cassandra i barnvagnen..:)

Sen alskar jag fotot fran vetefaltet! Den skulle jag kunna tanka mig som forstoring!! Helt underbar!

Sa roligt ocksa att hora att det gick sa bra med tyskan - sehr gut gemacht! Blev det mycket firande forresten med hockey silvret i Schweiz, dom har ju aldrig kommit sa langt!

Stor kram och ha en fin dag!

Desiree said...

Liz, det är alldeles korrekt. Dessa bilder är tagna i Tyskland allihopa. Vi var utanför Heidelberg i helgen och det är dessa är tagna. Ja visst är det vackert med alla dessa stora rapsfält med sina gyllene blommor. De doftar ju underbart också. Jag känner att det var jättekul att jag fick testa mina tyska vingar och kolla lite hur mycket jag har lärt mig. Har en hel del att lära fortfarande men känner mig helt klart nöjd med det jag hunnit lära mig på dessa fyra månader.
Vi var ju inte här hemma i Schweiz då hockyfinalen spelades så jag vet inte riktigt hur stämningen var. Men nog sträcker man på sig lite extra över att vara svensk nu. Men samtidigt vill man ju inte vara dryg.
Kram!

Annika said...

VAD vackert!!!
SÅ otroligt fina bilder.
De med säden och smörblommorna är mina favvisar idag.
WOW!!
Otroligt vackert landskap som man inte kan se sig mätt på.
Duktiga du som hängde med på en hel helg på tyska.
Kramar!!
NU ska jag titta på bilderna igen :-)

Victoria said...

Åh, så många otroligt fina bilder! TACK för att vi får följa med på era utflykter!
Kramar//Vic

Saltistjejen said...

Fantastiska bildet!!!! Otroligt vilket landskap! Jag får längtan till svensk sommar faktiskt för det påminner så mycket om svensk högsomar. Med smörblommor och sädesfält.
Tack för att du visar!
Kram!

Anne-Marie said...

Vilken fin helg ni hade - läste ditt inlägg från igår också.
Tänk så lummigt och grönt det är. Helt otroligt egentligen. Förstår att du trivs. Det skulle jag också. :)
Fantastiskt fina naturbilder! Har nog aldrig sett vetefält "på riktigt". Mysigt med vind som blåser.
Grattis till att kunna följa med så bra i tyskan. Som du säger, övning ger färdighet.
Kram!!

Anne said...

Du milde vilka fina bilder, de är helt helt fantastiska. Varenda en skulle bli helt underbar som förstorad bild och upp på väggen. Jag tycker så om dem alla. Det går inte välja ut en enda men under pistolhot och om jag måste så tror jag vägbilden och de med raspfälten och äppelträden. Men som sagt, det är alla så otroligt fina. Aaaaahhhh, tänk vad vacker naturen är.

Beträffande språket ska du vara stolt över dig själv som kände du hängde med så pass bra och att det kändes så positivt. Du har som sagt inte ens varit i Basel länge alls och tyskan är ett helt nytt språk för dig. Roligt och säkert inspirerande för dig att fortsätta plugga och öva.
Hur är det med din kära C´s tyska? Jag har för mig du nämnt i nåt sammanhang han pratar tyska. Är han näst intill flytande eller hur är hans nivå?
KRAM!

Desiree said...

Annika i Reston, tack så mycket, åh vad roligt att du gillar bilderna så mycket. Säden och smörblomman är också mina absouta favvisar.
Kram!

Victoria, tack själv :-)
Kramar!

Saltis, jag slogs också av hur mycket landskapet påminnde om sommarsverige. Vackert och grönskande.
Kramis

Anne-Marie,vetefälten är så granna så här då man ser dem på nära håll. Det är något visst med att stå där och höra hur vinden tar tag i sädesstråna och får dem att vajja. Ja jag kände mig stolt som klarade av att hänga med på det mest. Blev en intensiv helg på tyska som sagt.
Kram!

Anne, tack så mycket vad du är gullig. Jodå C talar rätt bra tyska. Iallafall konversationstyska. Han pratar engelska på jobbet då det är mycket jobbtermer och sådant men annars fixar han utan problem en vanlig konversation. Han har ju dels pluggat tyska i skolan och dels så bodde och jobbade han något år efter gymnasiet någonstans utanför Frankfurt. Det var där han verkligen lärde sig tyska. Sedan har han hållt tyskan igång. Jag kunde ju själv inte ett ord innan vi visste att vi skulle hit. Hade ju pluggat spanska i skolan. Så jag fick en bra introduktion med snabbkursen jag läste i Stockholm i höstas men sedan har det varit mycket plugg här för min del de senaste fyra månaderna. Det är roligt att känna att det har gett resultat. Men jag har mycket kvar att lära förstås.
Kramar!

Suzesan said...

Åhhh så härligt med alla bilderna. Fick barndomskänsla. De gula blommorna som jag alltid plockade i blombuketter för de fyllde ut så bra. Jag kallade dem för smörblommor fast det är nåt helt annat.DE riktiga smörblommorna är ju större.

När vinden tar tag i ett sädesfält så blir det ett sånt härligt rasslande ljud. De är sköra i hårda vindar.

Ojoj så fint:)

Kram
/Susanne

Charlotta Ljungblad said...

WOW, den översta bilden på den gröna kullen kan vara den finaste jag har sett någonsin. Du är så duktig! KRAM!

Charlotta Ljungblad said...

WOW, den översta bilden på den gröna kullen kan vara den finaste jag har sett någonsin. Du är så duktig! KRAM!