Thursday, June 19, 2014

En sommar torsdag


Det känns verkligen att det är sommar nu här i Basel. Skön sommarstämning. Vi äter nästintill alla våra middagar ute på altenen nu. Älskar vår altan som blir som ett sommarrum. Just nu är det ganska lagom varmt också vilket är väldigt skönt med 20-25 grader.

När mina föräldarar var här hann vi med en liten utflykt till franska Alsace också. På vägen såg vi flera ställen med självplock för jordgubbar. Självklart var vi tvungna att stanna.

Strawberry fields forever...
Stora fina, söta jordgubbar som fått mogna perfekt i solskenet. Smakade minst lika goda som svenskagubbar. Plockade med oss 2 kg hem (kostade 45 kr för dessa två kilo). En del åt vi som de var och resten har jag kokat hemmagjord sylt på.

 Färska jordgubbar till frukost njuter jag mer än gärna av.


 Nu laddar vi och förbereder oss för lite midsommarfirande imorgon. Har varit på IKEA och inhandlat sill. Sitter och bläddrar i denna fina kokbok som har massor med sommar inspiration.

Hittade denna bok om vinprovning och med massor av bra grundläggande info om vinkunskap som jag köpte igår. Igår var vi på vinprovning hos en kompis som bjöd oss på fyra olika Italienska viner och även en väldigt god middag. Vinprovning är alltid kul, alltid lär man sig något nytt.


Idag har jag bestämt mig för att vi ska grilla hamburgare. Har varit så sjukt sugen på hamburgare några dagar nu. Godast blir ju hemmagjorda. Jag tänkte att jag också ska baka bröden för då blir de extra lyxigt goda. 

Ha en fin torsdag allihop.

3 comments:

eastcoastmom said...

Nyplockade jordgubbar , så gott!
Hamburgare grillade hemma gillar vi också, men baka bröd har jag aldrig gjort.

Anne said...

Aaahh, nyplockade färska jordgubbar till frukost är bland det bästa. Den där kokboken ser väldigt trevlig ut, den ska jag hålla utkik efter. Köpte några svenska mattidningar igår och det är alltid så kul att läsa.
Ni verkar ha det perfekta sommarvädret i Basel nu, runt 25 tror jag nog är min idealtemperatur, då det är som bäst. Här har det varit rätt kyligt, trevligt när solen varit framme men definitivt jeansväder. Klassiskt midsommarväder....
Kram!!

Suzesan said...

Ha ha jag har förätit mig på jordgubbar för ett tag . Men gott är det FOR ever!! Så bra med självplock.

Kram
/Susanne