Wednesday, June 18, 2014

Finaste Köpenhamn


Jag hann inte med att berätta och visa lite av Köpenhamn som vi också besökte här till Pingsthelgen. Jag är nog allt lite kär i Köpenhamn. Det är en sådan vacker och mysig stad. Vet inte om den är mindre än Stockholm men den känns lite mindre på ett positivt sätt. Danskarna är så himla duktiga på snygg arkitektur och design. Måste nog till och med erkänna att jag tycker att Köpenhamn är lite vackrare än Stockholm i mitt tycke. Lite renare och lite mer färggrannt och så närheten till blått blått vatten som omringar staden.

Vi bodde väldigt centralt ett kvarter från Nyhavn som ni ser här. Blå blå vindar och hav, doften av tång och salt i luften. Färggranna hus, resturanger och uteserveringar.

Vi bodde längst med Sankt Anne Plads, mitt emot Svenska ambassaden faktiskt. Ni ser den svenska flaggan som vajar lite till vänster.


Livfullt, med folk som promenerade i solskenet här kring Nyhavn. Det var en perfekt sommarkväll. Lite sköna jazz toner från dessa gatumusikanter. På uteserveringarna längst med Nyhavn var det fullt med folk.

Älskar Köpenhamn för att det är en sådan fin och välfungerande cykelstad. Många som pendlar till jobbet på cykel. De har stora och breda fina cykelbanor och stråk som är väl utmärkta. I Stockholm är det förvisso också många som cyklar men cykelbanorna är inte lika väldesignade och det är mycket kaos på de ofta smala cykelbanorna i Stockholm. En klassisk vacker Köpenhamnscykel.

Vi anlände till Köpenhamn tidig kväll och hann precis med att hoppa på en av de guidade båtturerna. Bästa sättet att uppleva staden skulle jag säga när man får se den så här från vattnet. Ett perfekt sätt att få en fin överblick av staden om man inte har så mycket tid på sig. Vi passerade många väldigt låga broar som denna. Kapten sitter ner och vi andra som också satt fick nästintill ducka.


Båtturen tog en timme och kostade 75 danska kronor. Mycket väl värt priset. Vi kunde inte fått en finare kväll för en båttur som denna, soligt och ca 26 grader. Kungliga flottan.



 Operan. De har så många coola och läckra byggnader i Köpenhamn. Många jättefina moderna kvarter kring kanalerna. Många drömhem man passerar här som säkerligen inte är billiga på något sätt. 


Efter båtturen slog vi oss ner på en trevlig resturang med uteservering längst med Nyhavn. Åt båda väldigt goda fiskrätter till middag. Kändes rätt att satsa på något gott med fisk. Avslutade middagen med lite lite jordgubbar och husets hemmagjorda vaniljglass. Perfekt avslut.

En mycket vacker kväll med en fin solnedgång. Efter middagen promenerade vi tillbaka till hotellet. Dagen därpå fick jag njuta av en god hotelfrukost innan det var dags för mig att bege mig ut mot flygplatsen. C stannade ytterligare en dag då han hade fler möten under både tisdag och onsdag. Jag kände att jag behövde komma hem och fixa lite inför mina föräldarars besök. Kände att det var lagom att komma hem tisdag eftermiddag eftersom mina föräldrar skulle anlända på torsdagen. Väldigt glad dock att jag fick chansen att följa med och få uppleva lite av Köpenhamn då C skulle dit på business. Nu håller jag tummarna för att C får någon kund här så att det blir fler Köpenhamnsbesök. 

Det var smidigt att flyga med Easy Jet hit som flög direkt från Basel. Väl i Köpehamn var det väldigt enkelt för oss att ta oss vidare till Malmö/Lund där vi har vänner. Det är inte heller långt till C´s föräldarar som bor i Karlskrona om man vill ta sig dit.

6 comments:

eastcoastmom said...

Köpenhamn på sommaren är vackert. Vi var där för några år sen och tog också en båttur, jättebra.

Charlie sa ... said...

Älskar Köpenhamn!

Glömde skriva att jag förstår att det var trevligt att ha dina föräldrar på besök och få visa dem era omgivningar. Underbart.

Tack för fina bilder och Köpenhamn har verkligen något speciellt. Det var här jag mötte min man ;)

KRAM!

hjarnfrys said...

Åh, längt!

Inte så länge sedan jag var där, men man kan inte få för mycket av Köpenhamn, aldrig.

Tack för fina bilder.

Go' onsdag

Anne-Marie said...

Det ser väldigt mysigt ut tycker jag. Mysigare än Stockholm faktiskt. Vackert med båtarna utmed de gamla byggnaderna.
Det var en fin gammal, klassisk cykel.
Har bara besökt Köpenhamn vid något tillfälle - det vore kanske läge att åka dit igen.
Kram!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja så otroligt vackert. Så glad att vi hann med båtturen.
Kram!

Lotta, då förstår jag att Köpenhamn alltid kommer att vara extra speciellt för dig. Det är en otroligt vacker stad. Jag är nog allt lite kär i Köpenhamn. Det var fina dagar vi fick ihop med mina föräldarar som jag också är väldigt glad över.
Kram vännen.

Anne-Marie, så fint ja med de gammla båtarna och de vackra färgglada husen. Mysigare än Stockholm som du säger. Väl värt att besöka flera gånger. Jag hoppas som sagt att C får en kund där så att det kan öppa upp för fler sådana här resor att följa med på.
Kram!

Hjarnfrys, tack så mycket.
Kram!

Katta said...

Även jag gillar Köpenhamn. Tack för alla vackra bilderna. Du gav en lust att bege sig dit. Kram