Friday, November 28, 2014

Korta dagar och en portion oväntad lycka


De allra sista bladen hänger och vajjar på kvistar och grenar nu. Inte mycket blad kvar. De är duktiga på att röja och hålla rent på gatorna här i Basel. Nu under hösten har de kört med sina maskiner varje vecka för att få undan löv. Nu äntligen får de snart lite lugn och ro då det gäller gatuhållningen. Men vi har haft många fina klara dagar med solsken. Dagarna är korta så det gäller att passa på att sticka ut näsan och få lite sol.


 Skymningen kommer tidigt. Brukar cykla hem från jobbet då det skymmer. 


Vem hade kunnat tro allra minst jag själv att jag skulle jobba på ett dataföretag med marknadsföring. Ibland händer det helt oväntade. Även om jag och C jobbar på samma ställe så går det bra för vi ser till att hålla oss till sitt. Vi träffas inte heller på lunchen eftersom jag brukar gå och träna istället. Jag trivs riktigt bra och tycker det är kul att jobba. För första gången på länge känns det helt rätt. Jag har fått utökade uppgifter och mer ansvar. Det känns roligt och positivt att de investerar i mig. Har frågat lite försiktigt om möjligheter till fortsättning och även om inget är påskrivet eller lovat så verkar det som om det skulle kunna finnas möjligheter till detta. Lycka!

Så himla skönt att slippa skriva och fila på jobbansökningar, få dålig självkänsla och känna den där klumpen i magen av dåligt samvete för att man inte hittat något jobb. Slippa alla jobbiga frågor om hur det går med jobbsök, intevjuver med mer. 

Jag känner också att just denna lösning är perfekt med att inte heller behöva jobba heltid. Det finns tid till både studier, fix med hemmet och träning. Vi slipper ta tid under helgen för att göra tråkiga ärenden som att handla, tvätta och städa. Jag hinner träna efter jobbet eller under lunchen och på så sätt hinner jag också med att njuta av lite ledig tid på kvällen vilket är något jag känner att jag behöver för att kunna varva ner ordentligt. Jag känner mig verkligen glad och tacksam över just det här jobbet. 

 De här godingarna upptäckte jag via en kompis här i Basel. Whiskytryffel. Jag är generellt inte mycket för konfekt med likörer eller whiskeysmaker men just denna är sååå attans god! Den har en sådan hint och subtil smak av whisky att det funkar. Dessa bara smälter i munnen, godaste tryffeln jag har ätit. 

Önskar er alla en fin och skön helg. Här skiner solen men det har blivit kyligare. Helgens planer ligger ännu öppna. Kanske blir det besök på någon julmarknad.

5 comments:

Anne said...

Vad glad jag blir att höra att det känns så rätt med jobbet och att du halkat in på något som passar dig så bra. Livet är underligt ibland, hur man halkar in på nåt annorlunda och nytt man inte direkt trott för x antal år sedan att man skulle jobba med, med tanke på bakgrund och utbildning. Jag tycker det är upplyftande och roligt att du är ett levande bevis för att man ibland halkar in på nåt helt annat och trivs bättre än på mycket länge. Verkligen jätteroligt du fick den här chansen. Som du säger, det tär på självkänslan och allting att fila på ansökningar, söka jobb och hela den där karusellen.
Perfekt mix du har nu, inte heltid men ett stimulerande och intressant jobb nen samtidigt tid för mer fritid. Gillar ju skarpt också att du bor på ett ställe där du kan cykla till jobbet, det är livskvalitet också tycker jag, att inte ha långa pendlingsresor till/från jobbet.
Samma här, ytterst lite löv kvar nu och det som ligger på marken är de snabba med att blåsa bort/ta hand om. Korta dagar nu. Njut av helgen! Och trevlig första advent!
KRAMAR

Anne-Marie said...

Så roligt Desiree att det verkar bli en fortsättning med ditt jobb. Väldigt bra. Förstår att du andas ut litet nu även om inget blivit helt klart så verkar ju möjligheten i alla fall finnas.
Eftersom ni är två och C jobbar heltid vad jag förstått så går det ju bra att du inte har ett heltidsjobb. För mig skulle det knappt gå. Jag hade bara 32 timmar tidigare/vecka och det var otroligt kärvt. Jag fick verkligen snåla med allt. Mycket är väldigt dyrt hos oss (man tycker det borde vara tvärtom i ett glesbygdsområde) och bor man själv och är ensam om räkningar blir det inte några dollar över om man inte jobbar heltid. Tokigt egentligen.
Perfekt att du kan göra vissa saker under veckorna så att du och C kan ta till vara på helgerna.
Ha en fin helg! Kram!

Taina said...

Kul med jobbet Desiree! Visst är det skillnad att jobba och söka jobb. I alla fall för självförtroendet när man VILL jobba.

Ha en fortsatt mysig helg. Adventshelg eller Lilla Jul som finnarna kallar den.

Kram
Taina

Liz said...

Sa harligt att hora att du trivs sa bra pa jobbet och att det med stor chans finns mojlighet till forlangning!! Haller tummarna for detta!

Whiskey tryffel later exotiskt for mig, da all tunn flytande fyllning i praliner/tryfflar inte ar favoriter, urk typ korsbarslikor...:/, men jag kan faktiskt anda ana att den kan vara god! Om inte annat sa spannande smak!

Onskar dig en jattefin forsta advent! Hoppas vadret tillater och ni kanske kommer ivag pa nagon julmarknad. Dom ar ju sa mysiga i Schweiz, ja i Tyskland ocksa for den delen. Det saknar jag har.

Kramar!

Desiree said...

Anne, tack så mycket vännen. Ja det känns verkligen toppen på alla sätt. Det kunde inte blivit bättre och jag är så glad för att ha fått denna chans och möjlighet. Oväntade möjligheter blir ibland väldigt bra :-)
Kramar!

Anne-Marie, ja det är helt klart något jag anser som en lyx i livet att få just denna möjlighet att inte behöva jobba heltid utan få tid till studier och mer fritid. Det är något jag värdesätter väldigt mycket. Men något som jag absolut inte tar för givet. Just nu funkar det och jag glädjs åt detta.
Kram!

Liz, tackar. Det är det som är speciellt med dessa tryfflar att de inte har den där tunna vanliga spritiga fyllningen. Den gillar inte jag heller alls. De är som minikladdkakor med en väldigt subtil smak på whiskey. Ha en fin första advent du också.
Kram!

Taina, ja amen till det. Så skönt att ha hittat något där man trivs. Det är guld värt.
Kram och trevlig helg