Friday, April 25, 2014

Detaljer och reflektioner då man har flera hemma platser

Kort vecka denna vecka då både måndagen och tisdagen försvann för oss innan vi var hemma i Basel. 

Lite reflektioner och jämförelser jag slogs av mellan Stockholm och Basel. En liten fredagslista med detta tema:

Slås av hur grönt Basel är just nu jämfört med Stockholm. Våren och grönskan har kommit betydligt längre här. I Stockholm har ännu inte bladen slagit ut på träden. Det knoppas och blommas på bar kvist. Basel ligger nog en eller två månader före Stockholm i år.

Jag inser vilken fördel det är att bo i en mindre stad som Basel. Hur mycket enklare livet kan te sig. Här i Basel kan jag i princip cykla överallt. Det tar ofta inte mer än någon kvart att ta sig vart man än ska. Stockholm är en betydligt större stad vilket kan ha sina fördelar men också har många nackdelar, restiden är betydligt längre. Vi hade dessutom lite otur som besökte Stockholm just då de hade stängt ner pendeltåget mellan Jakobsberg och Spånga och istället körde med ersättningsbussar denna sträcka. Jag hade bokat tidig frukost med ett par vänner inne i stan långfredag. För att kunna vara på plats kl 08 fredag var jag tvungen att lämna mina föräldrars hus kl 06:15!!!!

Hur rena gatorna i Basel är jämfört med Stockholm. Jag tycker de kör ofta med sina gatsopsmaskiner men nog lönar det sig. Är det rent på gatorna tror jag att folk aktar sig mer för att skräpa ner. Tummen ner även för alla dessa tiggare som sitter i varje gathörn. Stockholm känns fattigt och olustigt.




Hur osmidigt SL:s hemsida är. Ville ladda på mitt SL kort den första kvällen men om jag gjorde det via nätet så kunde det ta upp till 3 dygn innan det registerades på kortet, eh??? Det funkar ju inte då jag ville resa med kortet nästa dag. Jag skulle alltså behöva köpa både en sms-biljett och även ladda på mitt SL kort för en vecka. I Basel finns automater vid varje hållplats där man kontant eller med kort kan köpa en enkelbiljett eller ett häfte med upp till 6 resor. Mycket smidigare på många sätt. SL är utformat och gjort för Stockholmare men inte besökare.

Hur underbart och lätt allt ter sig då man behärskar spårket till fullo. Hur lätt det är att kunna fråga om vad som helst eller småprata.

Att schweiz egentligen inte är så mycket dyrare än Stockholm. En koppkaffe är helt enkelt hutlöst dyrt i båda städer. Boende kostar också ungefär lika mycket i Stockholm som här.

Hur kvällarna redan är betydligt ljusare i Stockholm som ligger längre norrut. Underbart just nu men jag föredrar faktiskt att gå miste om detta för att få en vinter som inte är fullt lika mörk. Det är trots allt ljust här i Basel fram till 20 på kvällarna just nu.

Älskar Stockholm vilket är en väldigt vacker stad trots allt. Det kommer alltid vara min hemstad men jag inser att jag tycker bäst om Stockholm då jag är där och hälsar på. Längtar inte tillbaka till att bo där, iallafall inte just nu. Känns väldigt skönt att känna "borta bra men hemma bäst" känsla och nu är Basel hemma för oss. Kanske längtar jag betydligt mindre efter Stockholm jämfört med vad jag gjorde då vi bodde i Alabama för att vi bor närmre och har möjligheten att åka hem till sverige oftare, kanske beror det på att schweiz och sverige är mer lika och det inte blir lika många kulturkrockar på samma sätt som mellan sverige och USA, kanske beror det på att vi trivdes så bra och lyckades bygga upp och skapa en bra tillvaro här relativt snabbt, kanske beror det på att vi har utlandserfarnhet sedan tidigare och mest av allt kanske det beror på att vi provade att flytta tillbaka hem men ändå valde att lämna igen.

Förutom vänner och familj har jag njutit av:

Att läsa pappers DN

Hembakade och nygräddade kardemummabullar hos E som bjöd på brunch.

Sill och gott knäckebröd.

Promenader i solskenet.

Lite shopping

En hotelfrukost med vänner

Det bästa har ju absolut varit umgänge med familj och vänner så klart både tvåbenta och fyrbenta.

Ha en fin fredag. Vad ska ni hitta på i helgen?





11 comments:

eastcoastmom said...

Hear hear! Håller med om allt. Stockholm i mitt hjärta, vackrast i världen, men inte säker på att jag vill bo just där...

Annika said...

Å vad jag gillar inlägg som detta. Älskar reflektioner och läser det med största intresse!!
Jag är ju också från Sthlm och älskar den staden högt och rent. Men att flytta hem?
Nä, vet inte…
Jag har nog svårast för trenderna, likformigheten, att alla är klädda i svart, att ingen sticker ut.
Snyggt, men lika. Både i utseende och i hemmen.
varför?
Det beror väl på att det är ett litet land, kanske?
Tiggarna har blivit fler hemma. Jag slås av det framförallt på t-banan. Inte så kul.
Jag tycker det är fantastikst hur väl ni funnit er tillrätta i Basel!!
DET är härligt.
Vad vi ska göra? Peter fyller 49 idag :-) men imorrn ska han springa 10 km, ett lopp. Vi firar imorrnkväll. På söndag ska vi fira mer hos Peters fldrar, både en konfirmation (Karolinas kusin) och Peters dag. Så det blir mkt glam och tjo!!
HAHA, gillar.
ja en jättefin helg och tack för superintressant inlägg!!!
Kramar!!

Desiree said...

Eastcoastmom, vi är alltså fler som tycker mycket om Stockholm men nödvändigtvis inte vill bo där. Intressant.
Trevlig helg.

Annika, ja gud ja, precis det har jag också svårast för. Allt ska vara på ett visst sätt och alla ska göra si eller så, inreda si eller så, tycka si eller så, leva si eller så osv
Stort grattis till Peter och stort lycka till inför loppet han ska springa. En helg med mycket firande. Låter underbart.
Kram!

Anne said...

åH, vad kul att läsa. Just nu är jag sådär snudd på överentusiastisk och målar allting i rosaskimr inför Stockholmsresan i sommar så får vi se hur hårt och snabbt jag antagligen faller ner till marken sen... Det där med mycket mer tiggare och smutsig stad, jag tycker det är så sorgligt att det förändrats så mycket på den fronten. Jag tycker det är olustigt och påverkar ju stadsbilden enormt negativt när man inte känner det är rent, städat utan smutsigt på gatorna. riktigt stora städer kan faktiskt vara rena och fräscha, så man kan absolut inte skylla på storleken.
Fram till 2006 då jag bodde i stan och dagligen åkte tunnelbana så var tiggare undantag, jag tycker faktiskt det, men det där har ju förändrats enormt.
Allt det sagt, Stockholm är så otroligt vackert och är staden i mitt hjärta. Men som du och andra i kommentarerna sagt, att bo där. Njae. Nej. Besöka, oh jaaa.

Desiree said...

Anne, jag tror säker att du kommer att njuta väldigt mycket av Stockholm. Det är en otroligt grann stad och speciellt sommartid. Jag tänkte inte så mycket på smutsen då jag bodde där för då ser man den inte på samma sätt. Det är lättare att se och jämföra då gatorna här i Schweiz är väldigt väldigt rena oftast. Tiggarna har kommit ganska nyligen. Bara under de senaste 2-3 åren har det fullkommligt exploderat och nu sitter de precis överallt.
Men Stockholm är otroligt vackert och har många fina smultonställen. Du får njuta för det gör jag också varje gång jag är där men att bo där året runt känner jag tack men nej tack just nu iallafall.
Kram!

Taina said...

Kul jämförelse. Har faktiskt inte tänkt på det där med tiggare och skräpiga gator. Nu har ju aldrig bott i Stockholm och inte heller tillbringat alltför mycket tid där. Bara "turistat" liksom, men det ÄR en vacker stad.

Här är våren långt efter alla städer i hela världen!!!

Kramar

Desiree said...

Taina, ja visst är det en vacker stad. Jag älskar Stockholm på många sätt. Det lär nog inte dröja innan våren slår till ordentligt hos er heller. Ni har ju verkligen tampats med en vargavinter som heter duga i år.
Kram och trevlig helg.

Charlie sa ... said...

Fint att ni har varit i Stockholm och njutit av vänner och familj! Jag åker snart och längtar massor. Att ha flera hemma gör mitt liv rikare och spännande på alla vis, tycker jag. Ett privilegium att få uppleva olika platser och lära känna dem mer.

Ha en fin helg!!

KRAM

Anne-Marie said...

Kul med sådana här jämförelser. :)
Jag måste nog erkänna att jag egentligen inte upplever Sverige som hemma längre. Kanske ännu mera nu när min mamma gått bort. Det finns ingenting längre som gör att jag har en naturlig anknytning.
Stockholm är en fantastiskt vacker stad. Min "hemma" stad ju också.
Men jag har också reagerat inför allt skräp, smutsen och tiggarna. Tragiskt att det har blivit så tycker jag.
Det jag tror jag saknar mest med Sverige är naturen. Den är så otroligt vacker. Du har ju en helt annan natur i Basel än vad jag har här i Weed. Er natur påminner mycket mer om Stockholms och Sveriges natur.
Kram!!

Jane said...

Låter som om ni hade det toppen. Tycker Sverige känns bra härligt med de ljusa kvällarna nu men ack vad lite jag saknar det homogena. Och alla trender!
Kram!

Suzesan said...

Intressant reflektion :)

Skönt att du fick njuta lite.

Vi har haft somamrdagar här nu med strandväder. Tre dagar på stranden är full av energi. Välkommet.

Kram
/Susanne