Friday, October 31, 2014

Happy Halloween!

En liten tillbaka blick från Halloween i Alabama. Detta är ju en amerikansk högtid och det kan i Europa aldrig bli precis så bra och perfekt som det blir i USA. Det är alltid svårt att översätta högtider från ett land till ett annat men det blir ett annat Halloween här. 

Vi hade turen att bo i ett område med mycket barn i Alabama och mycket Halloween spirit både för små och stora. Det så kul att få vara med om detta. Men för att bo i Schweiz måste jag säga att vi återigen har haft tur med Halloween för åtminstonne två hus i vår länga kör hårt då det gäller Halloween dekorationer med spindelnät, gigantiska spindlar, dödskallar, och gravar. Det blir också en Trick or Treat runda med barn här som kommer och ringer på. Det är jättekul. Vi kommer inte klä ut oss men vi kommer att dela ut godis. 

Igår kväll var vi och handlade och såg till att ladda upp med godis. Nu är vi beredda  på kvällen som komma skall. All heder till Schweizarna här i vårt område som faktiskt ser till att fira Halloween på rätt dag. Alltid den 31 oktober oavsett vilken veckodag är ju det som gäller för Halloween.

Pumpan är karvad men ni får vänta med att se den tills efter helgen då jag vill fota den i skymningsljus då den är tänd.


 Jul...överallt är det jul just nu. Tycker som sagt att det är alldeles för tidigt. Känner mig inte minsta sugen på julen just nu. Mot slutet på november så är det ok att börja sukta efter jul och köra med lite juldekorationer men nu, nej tack. Skulle jag börja med julpynt nu skulle jag vara helt trött på hela julen redan innan jul. Det är dags att börja tänka på Thanksgivning istället för det ska vi faktiskt också fira i år med våra amerikanska och tysk-schweiziska vänner.

Imorgon sticker vi på road trip till Baden-Baden och firar min födelsedag i form av Spa-helg. Det ska bli såååå nice! Längtar jättemycket. Har bokat in massage och ska bo över på ett trevligt hotel och äta god födelsedagsmiddag. Lyxa till det lite och få bli ompysslad.



Happy Halloween!!!

4 comments:

Charlotta Ljungblad said...

Håller med, det ÄR verkligen svårt att översätta årstider. Firade Halloween när jag bodde i USA men här hemma blir det inte riktigt på samma sätt så nja…

Hördu, jag hoppas ni får världens bästa spahelg och att du blir ordentligt bortskämd! :=)

KRAM!

Anonymous said...

Happy Halloween Desiree! Jag kommer sa val ihag det dar inlagget fran USA nar du la upp fotot pa dig sittandes pa trappan. Hur manga ar sedan ar det nu? Just Halloween maste vara roligt att uppleva I USA! Det borjar definitivt bli mer och mer firande avan i England dock och vi har roliga traditioner som vi kor med varje ar. Har ar det definitivt bara 31e som galler. Ingen skulle vaga sig pa att ringa pa dorren och be om godis dagen innan... eller efter for den delen!

Extra trevligt i ar dock da det ju ar fredag och vi inte maste hasta hem och fa barnen i sang for att de ska upp till skolan. Imorgon kan de ju fa sova ut!

Ha en riktigt rolig dag idag och en harlig spa-weekend.

Kram

Annika said...

Vad söt du är då du sitter på trappan till ert hus.
Underbart gullig häxa.
ja, Halloween ska nog firas här. DET tror jag med. Det är här den hör hemma.
Men, all heder till ditt område där dagen iaf firas RÄTT, på rätt dag!! SÅ jättebra.
Ha nu en finfin resa till Baden-Baden!!
Låter fantastiskt härligt!!
Mina Halloweenbilder lägger jag också upp på måndag.
Stora kramar och ha en FIN helg!!

Anne said...

Ah, vad skön helg ni har på gång. Det låter fin-fint och perfekt sätt att fira din födelsedag i efterskott. Jag måste verkligen hålla med att om Schweiz (era delar iaf) verkligen firar halloween och att ni verkar ha det så nära orginalet i USA man kan komma. Under flera år här, då var det ytterst lite halloween-feeling i vårt område, inga utsmyckningar att tala om, ingen som ringde på. Då undrade jag om inte halloween och usa var en myt... Nu är det mer drag och har ändrats men jag tror absolut att även här i meckat USA så kan vissa områden med framför allt lägenheter och radhus vara väldigt o-halloweenaktiga.
Nyfiken på att se pumpan!
kram!