Thursday, October 2, 2014

Torsdagsmix

Redan torsdag, pust. Dagarna och veckorna flyger förbi. Tiden går snabbare nu när jag jobbar. Tyskan jag pluggar på 25% kräver långt mer än dessa procent. Att jobba 50% känns helt perfekt lagom. Jag gillar ändå feelingen över att få vara med och en i gänget när jag cyklar iväg om morgonen och blir delaktig i morgon-rushen.

Trött om kvällarna nu på ett helt annat sätt än tidigare innan jag jobbade. Men trött på ett ganska skönt sätt. Kliver å andra sidan upp tidigare. Går upp innan C och sticker minst en timme innan honom. Fantastiskt lyxigt att endast ha ca 12 minuter på cykel till jobbet.

Våra grannar har redan börjat Halloween pynta. Vi har en grannfru som alltid slår på stort när det gäller Halloween. Kul! Det är lite Halloweenfirande i vårt område här i  Basel men barn som kör trick or treat.


Nu behöver jag vare sig åka till Sverige eller IKEA om jag behöver pärlsocker eller vaniljsocker. Dessa båda upptäckte jag på min lokala välsorterade Migros butik. Nu kan det bli kanelbullar till kanelbullensdag på lördag.

Min orkidée som jag köpte till mitt kontor trivs fint. Den gör så att jag trivs. Lite grönt och lite färg betyder så mycket.

Nu börjar det allt bli ganska mörkt om morgonen. Det är mörkt då jag klivet upp stax innan sju. Jag fick en skrivbordslampa till mitt kontor idag. Kan behövas nu när mörkret sänker sig.

Ibland önskar jag att jag hade haft lite mer av den erfarnhet jag har idag för tio år sedan. Önskar vi inte oss alla just detta emellanåt. 


Gott kaffe på jobbet är viktigt. Bilden är förvisso på min kaffemugg som jag drack i helgen här hemma. Men det finns en bra kaffemaskin på jobbet som mal bönorna för varje kopp. Det blir gott kaffe. En stor kopp är precis det jag behöver då jag börjar min arbetsdag. Jag både dricker kaffe och äter frukost på jobbet.


Men jag har också börjat dricka mer te. Kanske har det med hösten att göra. I lördags då vi var på stadsvandringen passerade vi en liten butik med små delikatesser och annat gott. Efter att vår tur var slut så bestämde jag mig för att kika in där. Fick med mig denna ask med te. Snygg ask och spännande smaker. Lappacho och kakaoskal. Vet faktiskt inte vad lappacho är men hoppas på att det är gott. 

Hälsningar från en mulen lite dimmig höst dag i Basel till er alla.

5 comments:

Annika said...

Hej torsdagsvän!!
:-)
Förstår att 50% är idealiskt. SÅ skulle jag också vilja ha det.
Härligt att du gillar det.
KUL att din granne börjat med halloween. En granne på min gata har satt igång också, roligt!!
På måndag börjar jag :-)
Pärlsocker och vaniljsocker finns inte på iKEA här längre, mkt trist för alla dem som bakar :-(
Härligt för dig att du har det i vanliga affärerna.
Absolut, jag önskar också att jag hade det jag vet idag för 10-20 år sen.
Gott med kaffe och te. ja, te är jättegott, och jag tycker också att det passar så bra på hösten. Men jag dricker det ju året runt.
Hälsningar fr ett halvmulet Reston!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, jag lovar att hålla tummarna och hoppas att du hittar något som passar dig också. Känns kul att det ändå körs med Halloween i just detta område där jag bor. Det är ju annars inte alls lika vanligt här. Men eftersom det bor familjer som kommer från olika ställen i Europa så blir det lite mer internationellt. Ska ladda med godis så att jag är förberedd för trick and treaters.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Jag är en inbiten tedrickare och dricker minst två koppar om dagen men den senaste tiden har jag haft besvär med magkatarr så då har jag fått stå över. Buhu. Har köpt kamomillte så jag hoppas det kan funka bättre när magen inte är i form. Hoppas ni får en superfin helg! KRAM!

Anne-Marie said...

Jag fattar inte vart september har tagit vägen. Den månaden bara försvann.
Man blir trött när man jobbar. :) Jag har inte alls orkat med bloggvärlden som jag brukar de senaste dagarna.
Japp, mörkt här också på både kvällen och morgonen.
Jag dricker faktiskt varken te eller kaffe numera. Så underlig är jag. ;)
Kram!

Desiree said...

Charlotta, trist med magkatarr. Hoppas det funkar bättre med ört te av olika slag. Finns ju ett stort utbud på dessa som är goda. Tack hoppas du får en fin helg du med.
Kram!

Anne-Marie, nej den flög sin kos snabbt håller jag med om. Jag förstår att du inte orkat med. Du har gått igenom mycket denna månaden med störande grannar och naturkatastrofer. Vad dricker du om morgonen istället, juice, vatten eller? Skulle absolut inte vilja avstå vare sig kaffe eller te.
Kram!