Monday, April 14, 2014

Aktiv helg

Aaaah jag är helt kär...i detta ljuvliga väder! Så underbart just nu. Denna ljuva sommartid. I Basel är det sommar nu. Har varit skönaste sommarvädret hela helgen lång här med runt 20 grader.

Det har varit en aktiv helg med tidiga morgnar (ingen sovmorgon alls denna helg utan uppstigning vid 07 både lördag och söndag), en helg med mycket fart och rörelse. Lördag for C iväg på en inbokad heldag på mountain bike med sitt mountain bike gäng. Jag cyklade till gymmet en sväng och tränade ett tufft egenpass på 1.5 timme med både styrka och kondition. Sedan fick det bli en skön lååång brunch på egen hand hemma i lugn och ro innan jag cyklade ner på stan och strosade runt i det härliga sköna vädret.

Basel har många fina takterraser som denna men även vi har ju våran alldeles egna att njuta av vilket vi också gör. Ätit middag ute både lördag och söndag. Grillat och njutit.

Söndag blev det återigen tidig uppstigning då jag och C hoppade in i bilen och for över till frankrike för att delta i ett mountainbike lopp. Mitt livs första. Fick låna den vita cykeln som C byggt helt själv. Den passar mig perfekt. Finns en hel del sådana här små lopp med olika distanser som anordnas i frankrike. Man väljer själv vilken distans man vill köra. Vi tog den kortare sträckan på 20 km eftersom det var första gången jag körde.

Det var riktigt kul! Betydligt roligare än vad jag hade förväntat mig. Vill absolut köra mer sådant här.

Liten dricka och fotopaus här vid de gyllengula rapsfälten.

In action. Jippi, här går det undan.

Makalöst vackert landskap. Omgivningarna var minst lika njutbara som cykelfärden i sig. .

Pitt-stop halvvägs med dryck, frukt, nötter och lite choklad.

Målgång. Kändes på tok för kort med 20 km när vi kom i mål. Jag hade gärna kört ett varv till eller mellan nivån på 35 km. Det får bli nästa gång istället. Klokt ändå att börja försiktigt på enklaste nivån första gången.

I fredags var vi på takfest hos våra svensk-tyska kompisar. Gustav som är gift med Veronika som är från tyskland (vi firade ju jul med dem). De fick en liten till några dagar efter julafton och nu håller de på att bygga hus för fullt. Huset ligger faktiskt i tyskland och inte i schweiz, men det är ju inte mer än ett stenkast dit från schweiska gränsen.

Man anordnar med takfest när man har rest takbjälkarna för att fira att huset är rest. I november kommer de att flytta in i sitt splitternya fina hus om allt går enligt planerna. De hade bästa tänkbara väder för takfest. Kompisar, familj och framtida grannar sammlades och kom och firade tillsammans.

Enligt tysk tradition så sätter man upp en sådan här liten gran då man har takfest uppe på en av takbjälkarna. Några av byggarna går upp och skålar för taket och sedan kastas glasen ner mot marken för att bringa huset lycka och tur.

Även om våra kompisar flyttar från schweiz till tyskland är det som sagt inte långt dit. Just nu bor de inte mer än tre kvarter från oss. Det är en liten by men den ligger otroligt vackert till här bland de grönskande kullarna. Helt rätt för en barnfamilj. Mysigt och rogivande område. Här kommer de säkert att trivas väldigt bra.

Fredagkvällen fortsatte sedan med pizzakalas och inte vilken pizza som helst. Utan äkta hemmabakad pizza där degen fått jäsa lååångsamt. C´s italienska kollega bjöd över oss. De bor dessutom i vårt område så det var krypavstånd hem. Så skönt att kunna gå hem på en minut när man var trött och mätt. Otroligt goda pizzor. De hade gjort fyra olika med olika toppings.

Igår kväll stöp jag i säng och somnade som en stock efter en superhärlig helg med mycket motion och mycket frisk luft. Avslutade helgen igår med grillad lax på grillen, ungsrostade sötpotatisar samt denna urgoda ärtpesto till laxen.

Idag måndag, lite svalare men soligt och fint ute ändå. Ha en bra start på veckan.

9 comments:

Miss Marie said...

Åh, så härligt det ser ut! Längtar till dina platser när jag ser alla fina bilder. Det därcykellopet verkar ju vara superkul!

Annika said...

Men så ljuvligt!!
Underbart vackert landskap!
Så kul med cykellopp!
Kramar!

Katta said...

Underbara bilder i vacker miljö. Roligt med cykelloppet i den fina miljön. Jag tycker det är roligt att cykla, då man får se så mycket samtidigt som man får motion. Det brukar passa bra att fota vid sina stopp också. Härliga byggplaner. Kram

Martina said...

Väldigt aktiv helg! Vad duktiga ni var som var med i ett lopp och allt! Och hann ta en massa bilder dessutom!
Härligt!
Kramar

Desiree said...

Marie, tack så mycket. Det var otroligt härligt. Landskapet var så vackert. Förmiddag, solen sken och så dessa gyllene fält med raps och denna skira grönska. Blev helt lycklig.
Kram!

Annika, ja en väldigt vacker dag och detta var väldigt kul. Roligare än vad jag hade förväntat mig. Älskar kombon av att vara ute i naturen sådana här dagar och vara ute och röra på sig.
Kramar!

Katta, håller absolut med dig. Två fina flugor i en smäll liksom :-)
Kram!

Martina, det var omöjligt att faktiskt inte stanna till ibland och fota lite. Men sedan tog även C en hel del bilder medan vi cyklade. Själv behövde jag full koncentration för att hålla mig kvar på cykeln när man cyklar runt på stigar i skogen. Fota och cykla kommer jag inte kunna göra men det var kul att få lite action bilder så här.

Anne said...

Vad coolt med cykelloppet. Att det gick genom sån fantastisk natur gjorde ju att det var som att slå två flugor i en smäll (motion och natur). Var det mycket trängsel på de små stigarna och vägarna? På dina bilder ser det väldigt lugnt ut.
Jag har aldrig cyklat mountainbike utan bara enkel terräng som asfalt eller väldigt jämn och fin grusväg. 20 km i sån omväxlande natur och att det just inte bara är en oändlig rak asflatväg framför en gör säkert att sträckan känns som att det går väldigt fort. De gånger jag cyklat på landsväg, rak landsväg med mycket biltrafik så har jag alltid tyckt att 15 km känns sååååå långt och tråkigt. Så jag tror naturen, att vara mitt inne i den, är lite av grejen för att det ska vara kul att cykla längre sträckor.

Charlie sa ... said...

Hur läckert som helst! Älskar bilderna när ni cyklar. Vad duktiga ni är och det ser så skönt ut, att få ta i ordentligt och samtidigt njuta av den vackra miljön.

Superaktiv helg och så trevligt att besöka era vänner som bygger hur. Ser jättefint ut. Härliga omgivningar!

KRAM

Anne-Marie said...

Oj vad ni har varit aktiva.
Härligt att cykla i vackra omgivningar och samtidigt få motion.
Du ser ut att trivas där bland de gula fälten. :)
Det måste vara litet speciellt att ha så nära till ett annat land. Praktiskt!
Så gott det låter med hembakad pizza.
Kram!!

Suzesan said...

Vilken härlig cykeltur. Cykla är så kul. Grattis till dem taket på. Oj vad fint att ha eget hus i Schweiz.Förr gjorde de så här med ju. Satte nåt högst upp gran eller blommor nåt sånt och säkert samma med skålen men sen hade de taklagsfest. De som lagt taket. Det blir nog mindre av det nu förtiden.