Thursday, July 11, 2013

Kvälls dopp i Rhen

Nejdå jag har inte dött än. Överlevde båda intevjuverna men behövt all tid för att koncentrera mig till fullo på dem. Nu kan jag äntligen pusta ut en smula. Anställningsintevjuverna är över för denna gången. Det blir ju extra nervöst när man inte gått på någon sådan på flera år dessutom kännde jag mig extra ringrostig eftersom jag inte heller jobbat vetenskapligt på ett halvår. Plötsligt inser man hur snabbt man glömmer även sådant som man hållt på dagligen med. Nu får jag hoppas på det bästa och se vad som händer. Jag känner iallafall att jag har gjort mitt bästa.

 Igår kväll blev det premiär dopp i Rhen för C. Jag avstod då jag är en riktig badkruka. Tycker att 19 grader är allt för kyligt i vattnet. Men fullt med folk som badade. Så här ser det alltså ut när folk ligger och guppar och följer med strömmen med sina vattentäta säckar som funkar som flytboj. Vattnet ser klart och fint ut. Rhen är tillräckligt ren för att bada i utan några tvivel.


 Här är C med två av sina kollegor från jobbet.

 Jag satt kvar vid strandkanten och passade kläder och grejer. Men vinkade allt vad jag kunde då jag såg dem komma glidandes nedströms. C vinkade tillbaka för fulla muggarn han också.


 I Rhen sammsas alla både stor och liten. Gäller att se upp för de stora pråmarna som kommer. Det finns vett och etikett regler för som badar i Rhen allt för att det ska bli så säkert som möjligt. Man har en karta där man märkt ut vissa platser där det är ok att bada. Sedan måste alla badare hålla till höger.

 Sommar i Basel betyder strandhäng längst med floden. Det är här man sammlas och umgås. Casuall style med lite öl, en flaska vin, några grillar, andra mumsar på medhavd picknick. Det finns också ställen längst med strandkanten som serverar dryck och enklare mat.


Nästan lite Venedig känsla över denna bilden. Båtkarlarna som styr motströms har fullt sjå och får ha starka armar för det är väldigt stömt bitvis. 

Ikväll blir det mer sommarhäng vid Rhen då jag ska träffa svenska F och C på lite after work.

13 comments:

Miss Marie said...

Gud så mysigt! Härligt! Men lite läskigt med flytbojar! Antar att det är väldigt strömt?

Katta said...

Men åhh, så mysigt att kunna ta sig ett dopp! alla dessa trevliga grillkvällar elelr grilldagar som erbjuds. Vad trevligt att kunna grilla bara sådär någonstans kring vattnet. Det ser verkligen trevligt ut i Basel. Jag hade verkligen velat besöka er i somras, men det blev för långt att bila från norr. Hoppas interjuverna gått bra, jag vet hur det är.. :) Kram

Charlie sa ... said...

Hej vännen!!

Tack för senast - så härligt att se dig igen. Vilket bra frukostställe. Så gott och fräscht. Du såg strålande ut!

Har tänkt på dig - så skönt att resan hem gick bra och att du nu kan pusta ut efter intervjuerna. Som du skriver, du har gjort ditt bästa! Känner på mig att det går bra.

Vilka härliga bilder från ett somrigt Basel. Håller med om Venedigkänslan. Njutning att ni har vatten så nära. Läckert att bada också.

Jag skriver till dig via mail också.

KRAM!!

Annika said...

Himla MYSIGT!!
Tänk att folk ligger och guppar i Rhen! C bland andra :-)
Måste vara så otroligt skönt.
Du får hoppa i en riktigt het dag.
Jag förstår att det känns skönt nu när intervjun är över.
Kramar!!

Desiree said...

Marie, ja det är ganska strömt så man får navigera lite. Verkar dock som de flesta fixar detta. Det ser härligt ut som sagt :-)
Kram!

Katta, tack så mycket. Känns faktiskt som intevjuverna gick rätt bra. Jag är så glad att Basel har Rhen som flyter igenom staden. Gör en otrolig skillnad att ha vatten på nära avstånd.
Kram!

Lotta, tack själv. Så himla kul och trevligt att träffa dig som alltid. Gillade verkligen frukosten vi fick på Urban Deli. Dit kan jag definitivt tänka mig att gå fler gånger. Jag hoppas att din hemresa också gick bra och var smidig och att jet laggen inte är allt för jobbig. Hoppas att det ordnade sig med R och att hon känner sig gladare.
Kraaam!

Annika,ja det ser väldigt coolt ut. Floden är ett underbart vattenhål i sommartider som dessa med ljumma sommarkvällar och nätter. Alltid liv och rörelse här nere vid floden. Det är här Basel ses och umgås under sköna sommarkvällar. Väldigt trevligt och mysigt på alla sätt.
Kram!

Anne said...

Vad skont intervjuerna ar over och du kan slappna av nu. Jag tror aldrig sana dar situationer bli helt latta, jag undrar om man ens skulle bli cool och avslappnad om man hade intervjuer titt som tatt... Kanske. Eller jag undrar inte om det anda ar en san dar grej man faktiskt bor vara lite spand och nervos for. Inte sa nervos man kackar pa sig eller som gor man helt far blackout eller syns alltfor tydligt. Men ett visst matt av nervositet tror jag gor man skarper sig, visar man tar det seriost osv. Jag tror M intervjuat runt 70 personer under de har aren sa han har blivit valdig erfaren och saker "intervjuare" och pastar han bra pa att lasa av folk osv, jag vet att han sagt att det han stor sig pa och tycker formedlar en negatov kansla ar folk som ar for kaxiga, for o-nervosa och snarare verkar likgiltiga och respektlosa. Visst, nervositet kan ju ta sig uttryck pa olika satt, aven en nervos person kanske slar over sa han blir att verka kazig istallet... Hur som helst, nu haller jag tummarna for att det ska ga bra och du far saga till sa fort du vet mer!

Bada I Rhen SER otroligt haftigt ut men jag skulle inte vaga. Fegis som jag ar, men det ser skitcoolt ut. Gillar att man hanger vid flodkanten och njuter av sommarkvallarna dar med grill osv.

KRAM

eastcoastmom said...

Alltså vilken grej, det där med att flyta längs Rhen. Och att folk dras till vattnet förstår jag, så himla fint!

Anne-Marie said...

Mysigt med all aktivitet vid floden. Tänk vad vatten gör att en stad får liv. 19 grader i vattnet är onekligen litet kyligt. Skönt att intervjuerna gick bra och som du säger, du gjorde så gott du kunde och nu är det bara att hålla tummarna. Kram!!

Suzesan said...

Ha ha så coolt, Heja C. Nitton grader är kyligt men okey för mig. Jag klarar det.

Tur det gick bra på intervjuer. Man kan bara göra sitt bästa. Jag håller tummarna. Heja dig så duktig du är.

Kram
/Susanne

Liz said...

Ah vilka minnen!! Nar jag bodde i Schweiz, tog vi taget fran Bern till Interlaken och sa fanns det en strandkant langs floden Aare dar, vi pumpade upp gummibatarna for lite enklare "riverrafting" tillbaka till Bern. Det tog en ca 4 timmar tror jag och utsikten var underbar fast iskallt vatten da mycket bergsvatten fran glaciererna och sen snosmaltning brukade rinna i Aare i bergstrakterna. Vi var ett stort internationellt gang och ibland var vi en 20-25 personer med massa batar och hade med oss grillat och dricka och sa stannade man till nagonstans langs strandkanten. FAST det var stromt! Mycket stromt och under vissa broar var det verkligen riverrafting och man fick verkligen paddla for fullt for att inte krasha in i bro pelarna eller sa...

Lite otackt var det pa slutet och nar man kom fram till Bern var det otroligt stromt. Det fanns utstakat markt med farger, kommer inte ihag exact nu hur det var, men hur manga stallen man hade pa sig till att ta sig ur innan den stora dammen med "krossen" kom. DET var otackt och jag vet att jag var alltid man om att vi skulle ur Aare vid Marzili badet innan sista kroken for att inte behova oroa oss for dammen...Efter kroken blev det otroligt stromt och det var verligen livsfarligt om man inte tog sig ur i tid...Horde dock aldrig om nagra olyckor sa det var nog val kant och inte nagra darar som ville utmana odet..

Men manga harliga sommardagar har jag spenderat sa...

Skont att hora att intervjuerna gatt bra och att du kanner dig nojd. Nu ar det bara att slappna av och halla tummarna!

Stor kram!

Desiree said...

Anne, jag tror aldrig jag heller skulle kunna bli för cool och avslappnad då det gäller intevjuver. Jag tror faktiskt att jag behöver en viss mängd nervositet för att bli riktigt laddad och skärpt. Hur jobbigt det än är att vara nervös så har det faktiskt en god sida också. Men nu är det så himla skööönt att det är över! Nu har jag gjort mitt och känt att jag gjort så gott jag kunnat och nu är det bara att hoppas på det bästa.
Kram!

Eastcoastmom, ja absolut. Hur coolt som helst att folk badar i Rhen på det här sättet. Man använder det til och med som ett verb " ska vi flyta på lördag?"
Kram!

Anne-Marie, tack så mycket. Ja floden ger mycket tillbaka. Här är det supermysigt och fullt med liv, folk, musik och mer.
Underbart på sommaren.
Kram!

Suzesan,tack så mycket för att du håller tummarna för mig. Jag hoppas att det blir liiite varmare i vattnet för jag inser att jag bara MÅSTE testa detta.
Kram!

Liz,wow vilken river rafting du gjort! Mycket imponerad! Låter super coolt men jag vet inte om jag skulle våga. Väldigt lång sträcka också om ni körde i 4 timmar. Tycker du var superduktig och modig som körde detta. Pratade med en svensk kille igår som berättade att han gjort just river rafting uppe i Interlaken området. Det hade varit rejält kallt så de hade haft våtdräkter på sig och turen tog ca 3 timmar. Jag kan säga att jag är nyfiken på att testa river raftig men samtidigt tycker jag att det verkar lite läskigt. Vill helst inte att båten ska välta vilket de gör ibland. Sedan lockar det ju inte direkt att hamna i det iskalla vattnet. Super coolt som sagt att du testat detta.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

WOW, att kunna bada i floden alltså! Jag är ju van vid East river - där man vill INTE bada kan jag lova. Hoppas, hoppas att intervjuerna har gått bra! KRAM!

Saltistjejen said...

SPÄNNANDE med dina intervjuer! Och visst är det jobbigt är man känner att det är länge sedan. Minns mitt år med intervjuer och ansökningar innan jag fick detta jobbet, Det tar på krafterna. MEN jag tror i ditt fall att det ska gå bra. Du har ju bara varit utan jobb ett kort tag ändå. Ett halvår kan kännas länge 8särskilt för att det hänt så mycket i ditt live med flytt och annat) men det ÄR ju faktiskt inte så länge alls. Och intervjuer är verkligen sådana tycker jag att det beror så mycket på vem man träffar och hur atmosfären känns. Jag måste säga att vissa av de intervjuer jag varit på varit riktigt roliga faktiskt. Visst tröttande såklart, men kul! När man "connectat" till den som intervjuar och man får igång en bra diskussion/samtal dåkan det bli superbra. OCH glöm aldrig bort att DU ska ställa frågor och känna efter du också. Vill DU jobba med de personer du träffar? Vill DU jobba på det sättet, det stället, med de arbetsuppgifterna? Kan DU tänka dig att det blir en bra "fit"? Sådant glömmer man lätt som arbetssökande och tänker att man är i "underläge" men det handlar ju så mycket om att man ska "hitta rätt" och att man inte enbart ska få ett jobberbjudande i slutänden utan att man ska tro på att det erbjudandet är för ett jobb där man vill och kan tänka sig att jobba. Jag fick bl a ett erbjudande om ett jobb där min hjärna sa "du borde tacka ja, för vilket jobb som helst är bättre än inget". MEN min magkänsla skrek NEEEJ och i slutänden tackade jag nej enbart på magkänslan. Det kändes inte bra. Jag fick dåliga vibbar av företaget och deras policy under mina två(?) intervjuer där och jag måste säga att jag är GLAD i efterhand för att jag tackade nej. Något att ha i bakhuvudet också, :-)
Stort LYCKA TILL nu! Vet du när du kan förvänta dig en respons från de båda arbetsgivarna?
KRAAAM!!