Tuesday, July 30, 2013

Swiss Things

 
Man kan verkligen undra vart juli månad tog vägen. Men på torsdag är det redan 1:a augusti och på torsdag är det också Schweiska nationaldagen. Ska bli spännande att se hur Schweizarna firar sin nationaldag och hur patriotiska de är. Firandet börjar redan dagen innan nationaldagen på onsdag kvällen. På torsdag är alla lediga så man passar på att festa loss på onsdagen. 

Bullarna med de Schweiska små flaggorna såg jag i min mataffär häromdagen. Vet inte alls vad det är för sorts bullar. Jag antar att de är söta för de stod tillsammans med övriga sötsaker.

Tycker deras flagga med sitt lilla vita kors är sött men även formatet på flagga utformat som ett litet fyrkantigt frimärke. Enkelt men ändå så olikt många andra flaggor. Jag tror det finns en viss förkärlek för just små fyrkanter i Schweiz. En av de första sakerna jag la märke till då jag kom hit första gången var de små söta fyrkantiga strömbrytarna som man trycker på. Det där med små fyrkanter av olika slag måste vara något typiskt Schweiziskt.

 Jag får känslan av att Schweizarna är rätt patriotiska. Det säljs just nu allt man kan tänka sig med Schweiska flaggor på. Lanternor, flaggor, olika små lampor och annat att dekorera sina hem och trädgårdar med.

 Du kan även klä upp dig med finfina kallingar med flaggan på om så önskas. För ett par veckor sedan gick jag förbi en vanlig klädbutik där de hade denna Hedi klänning i skyltfönstret. Vet inte alls om detta var något inför nationaldagen eller om det bara är tänkt som något sommarfint här. Vet inte alls hur folk överhuvudtaget kommer att klä sig på nationaldagen eller om de klär upp sig på något speciellt sätt.

Jag har förstått att det iallafall kommer att firas storslaget och med pompa och ståt. Naturligtvis sker mycket av firandet vid Rhen. Man hade redan i förra veckan byggt upp en scen där det ska spelas musik. Onsdagkvällen kommer att bjuda på storslagna fyrverkerier. Läste någonstanns att det var först 1993 som man börjat med att flytta fram en del av firandet till onsdagkväll så att folk fick en chans att parta loss lite. 

Tror att torsdagen kommer vara en ganska lugn dag då allt är stängt. En dag där man tar det soft, njuter av att vara ledig och tydligen gärna firar med att gå och äta brunch någonstanns.

När jag var och handlade sist hittade jag lite intressant som jag tänkte dela med mig av. Förresten så gör jag fortfarande nya upptäckter varje gång jag är och handlar känns det som. En av sakerna som är spännande då man flyttar till ett nytt land är just alla dessa små upptäckter man kan och gör i mataffären.

 Svensk princesstårta kan man köpa här men här heter den Schwedentorte kort och gott.


 Fleischkäse är däremot något jag inte är sugen på att prova. Fleisch betyder kött och käse ost men det är inte kött och ost utan någonslags läbbig blek och rinnig typ av köttpastej. Den ser otroligt läskig ut i sin förpackning iallafall i mina ögon.


Jäst kan man köpa flytande här och inte bara i den vanliga fasta kubformen. 


Köttfärsen är betydligt mer grovmald här. Lite som köttpellets som man köper. 


En klassisk Hedi-tallrik. Olika sorters lufttorkat kött. Väldigt gott med dessa olika sorters lufttorkade tunnt skivade bitar av både fläsk och nötkött.


Rösti är en sådan där riktig klassiker här. För den som inte orkar riva sin egen potatis kan man tydligen köpa färdig rösti som är vacumförpackat. Lite som Amrisarna som kör med sitt färdigstekta bacon känns det här som. Inget jag någonsin skulle köpa. Ska jag ha rösti vill jag köra med färsk riven potatis.

Nu har regnet upphört men det behövdes helt klart många timmar med regn som vi fått under senaste dygnet. Idag blir det mer lagom temperaturer på runt 25 grader. Nice :-)


8 comments:

Katta said...

Intressant. Färdigpackad rösti var intressant. Skulle vara roligt att prova den:) Köttfärsen hm. Den påminner mig mycket om den storlek på malningen som vi hade i Asien. Jag körde själv min köttfärs i mixern så den blev mindre. Att göra köttfärs sås med denna kött storlek var inte alls rolig att äta.

Från det ena till det andra. Jag är i stång med att köpa mig ett nytt bildbearbetningsprogram, jag tänkte köpa Lightroom. Vad använder du idag?

Kram

Miss Marie said...

Färdigstekt bacon?! Yuck! Tror jag föredrar färsk potatis till rösti också! :)

Härligt med nationaldagsfirande!

Suzesan said...

Spännande. Skrattade åt kalsongerna på skyltdockan. Gissa varför!!

Jag tänker på "Första Hjälpen" när jag ser deras flagga. Är köttfärsen som hela bitar i "pelletsform" . Då had jag nog malt den en gång till. Kan man be om finmalt i affären. Det minns jag att man fick tala om i affärer i Spanien när jag var där på stenåldern. DÅ där var malet kött inte det vanligaste. Kanske inte undra på när malet kött lätt kan sprida bakterier. För att det är malet och det går snabbare för en bakterie att "vandra".

Åh vad spännande med en nationaldag. Hur de firar. Föredrar nog inte färdigpackad rösti eller färdigstekt bacon. Blä.(Min smak)

Kram
/Susanne

Annika said...

Sådana där kallingar MÅSTE du köpa åt Calle!!!
Perfekt på Nationaldagen.
KUL att ni får vara med och fira den!
Det blir säkert jättekul!
Här i US kan man köpa färdighackad lök också.
KUL inlägg!!!!
Kram!!

Suzesan said...

De där bröden de ser ut som om de är klippta så som rosenbröd. Man gör så. Klipper mitt på för att de inte ska spricka. Du får provsmaka och berätta;)

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Ha ha och så glömde jag att för att de ska bli fina. De jäser på ett visst vis. Fluffigt.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Katta, håller med om att när köttfärsen är för grovmalen så blir det inte så fin köttfärsås. Duktigt att mala om den själv. Jag har använt mig av lightroom och tycker att det funkar rätt bra.Vet inte hur stor priskillnaden är mellan Photoshop och Lightroom. Men båda är rikgigt bra.
Kram!

Marie, ja jag håller med dig om att jag inte vill ha färdigstekt bacon men det finns att köpa i USA. Man bara kör den i micron någon minut så slipper man steka och diska ect ;-)
Kram!

Annika, hi hi du tycker det :-)
Ja kanske rätt sätt att fira nationaldagen på ;-)
Tycker det är väldigt kul och intressant att gå runt i mataffärer och se vad man kan hitta. Ja just det färdighackad lök minns jag i USA. FÄrdigskalade vitlöksklyftor fanns också.
Kram!

Suzesan, ja de ser fina ut. Du har helt rätt i att jag måste ta och provsmaka en sådan här för att se vad det är för något.
Kramar!

susanne said...

Fleischkäse är antagligen det närmaste du kommer en svensk falukorv. Inte så gott, men inte gräsligt heller... :) Prova vet ja! /Susanne