Friday, July 26, 2013

Old Town Allschwil

Vi kom inte iväg till Lugano idag för att hämta bilen. Alla papper var inte klara så det får bli nästa helg istället. Fortfarande utan nät också men har mina förhoppningar inför kvällen då reparatören kommer. Sitter just nu på gymet igen där jag har både nät och här finns faktiskt också ac. Väldigt nice!

Det kommer bli en helg med hetta i luften. Temperaturer på runt 35 grader hela helgen och utan ac är detta som sagt en prövning. Det blir till att söka skugga och vattenhål av olika slag. 

Tänkte visa lite bilder som jag tagit på gammla stadskärnan av Allschwil. Även om vi bor i Basel är vår postadress Allschwil som är den stadsdel där vi bor. Detta har förmodligen varit en separat liten by tidigare som numer växt ihop lite mer med Basel. Här är otroligt mysigt och pittoreskt med alla vackra gammla korsvirkeshus.

Jättefint och charmigt att man bevarat detta. Det är dessutom en levande stadskärna i sig där det både bor folk och där det finns butiker och olika resturanger och biergartens.


 
Tycker det är så vackert med dessa gammla skyltar som de har hängade utanför.

Några av dessa bilder tog jag tidigare i juni då både syreén och blåregn blommade vilket de inte gör längre men jag har inte haft tid att visa dessa bilder innan.

 Jättesöt också med alla fina fönsterluckor, fönster med spetsgardiner och vackra blomlådor som pryder fönstrena.



 Det är en ganska stor del som utgör gammla stan här. Känns nästan som man kommit in i ett sagoland.



 Jag och C tog oss en kvällspromenad igår då det blir lite svalare på kvällen här. På dagarna är det för varmt just nu för att vistas utomhus i princip. Men det är skönt att både kvällar och morgnar är lite svalare. Här sitter folk på uteserveringen och njuter av lite god mat och dryck.


 En fin liten Biergarten.
 Nu ska jag ta min cykel och trampa hem. Lär bli helt svett igen fast jag precis duschat på gymet. Det är tur som sagt att det ändå blir lite svalare på kvällarna. På nätterna går temperaturen ner till ca 17-18 grader. Vi kör med både fläkt och korsdrag. 

Ikväll väntar vi på att internet ska bli fixat och sedan ska vi även träffa vår Schweiske vän och njuta av ett dopp i Rhen.

Trevlig helg!

8 comments:

Annika said...

Du bor så himla vackert, Desiree.
Att du har allt detta då så fort du går ut. Underbart.
Älskar de där husen.

Jadu, jag förstår att ni har det svårt i värmen, 35 grader är grymt hett.
TVI!!
Förstår så väl om du uppsöker AC där du hittar den.

Jobbigt att ni inget internet har. Jag vet hur spattig man (jag) blir när det strular.
Hoppas nu att ni får det lagat.

Kramar!!!

Desiree said...

Annika, tack så mycket. Jo det finns gott om vackra platser här. Jag känner mig helt klart lycklig som fått chansen att uppleva allt detta vackra.
Nu har jag fått internet tillbaka! Så glad! Nästan som en relgiös uppenbarelse ;-)
Kram!

Saltistjejen said...

Så fint och mysigt det är! Otroligt välskötta hus och allt ser så städat och prydligt ut. Kontrast till NYC där det är väldigt mycket av det mesta men inte så mycket av just "prydlighet" ;-)
Hoppas att ni får komma iväg och hämta bilen nästa helg!
Kram!!

Desiree said...

Saltis, ja schweizarna är prydliga och väldigt duktiga på att hålla allt i ordning. Det där med ordning och reda kan de :-)
Kram!

Suzesan said...

Så fint så som i en saga;)Harmoniskt och vackert. Allt passar ihop. Vad är de alla ledningarna över husen. DE som går in mot en mitt??

DOPP i Rhen så spännande. Din tur då??
kram
/Susanne

Desiree said...

Suzesan, ledningarna hör till spårvagnen. Det blev dopp i floden igår dock inte i Rhen. Vi var vid en annan flod. Svalt och skööönt :-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Ok, nästa helg blir det Lugano. Något att se fram emot och så nya bilen såklart.

Vad fina hus. Jag tycker så mycket om den här stilen. Blir varm inombords. Så charmigt.

Vad härligt med kvällsdopp - helt perfekt efter en varm dag!

KRAM
Lotta

Desiree said...

Lotta, jepp, nästa helg blir Lugano. Ja visst är de super gulliga dessa korsvirkeshus :-)
Kram!