Tuesday, July 23, 2013

Vatten och värmebölja

I sommarhettan söker sig folk till vattenhålen. Floden Rhen är både skönt och vackert. Det är en lång flod så det finns tack o lov plats för alla även om det finns vissa områden som är mer popis, lite olika hotspots där det finns uteserveringar. Men hit söker sig folk både dag och kvällstid. 

Sommarvärmen kom till Basel trots att det var rätt kallt och regnigt under maj månad. Nu är det VARMT. Det märks nog av ännu mer i och med att man inte har AC i sina hem här. Vi drar för våra persinner på dagen för att behålla svalkan så mycket och så länge som möjligt inomhus. Igår eftermiddag kunde jag inte sitta ute på altanen mer än någon halvtimme innan det blev för varmt. Altanen får man passa på att njuta av på morgonen eller på kvällen helt enkelt. Nu i skrivande stund är klockan nio på kvällen och det är 29 grader med ca 50% luftfuktighet. Men jag klagar absolut inte! Hellre denna värme än kyla och regn. 

Tack o lov har vi vår fläkt i sovrummet som sagt och även att sovrummet ligger på bottenvåningen betyder en hel del. Det är tyvärr inte bara hemmen som inte har AC utan också de flesta kontor har inte heller AC. C´s kontor har ingen AC. I Schweiz är det bara äldre byggnader som det ibland finns AC. I alla nyare byggnader är AC förbjudet pga av miljöskäl. AC anses inte miljövänligt. Men det är alltid skönt att gå en sväng bland kyldiskarna i någon mataffär om man känner sig helt överhettad.

Tänkte vi skulle ta oss en titt på lite bilder jag tagit från dagliga livet vid Rhen. Häng med.

 En och annan stor pråm passerar dagligen. Men vattnet är klart och nästan smaragdgrönt.

 Vackra hus och byggnader omgärdar båda flodstränderna.


 För de som vill bada men inte nödvändigtvis flyta längst med floden finns det lite bad här och var i lite mer skyddad miljö.


 Det är så himla coolt med det virkade temat som fortsätter. Det finns fyra olika ställen där man har flodbåtar som plockar upp passagerare och korsar floden så att man kan ta sig till motsatt strand vattenvägen. Alla fyra båtar och bryggor är dekorerade med olika virkteman. Har visat det marina temat tidigare. Denna båt och brygga var dekorerad mef olika virkade fåglar.


 Det är verkligen ett jättejobb som har lagts ner på att smygga området vid floden med stickat och virkat. Kolla in vad fina de gjort dessa bänkar.

 Det finns både regler för dem som vill "flyta". Finns gott om skyltar uppsatta som talar om vart man får flyta  och på vilken/vilka sidor man ska hålla sig till och vad man ska se upp för.


 Olika uteserveringar där man kan beställa både dryck och mindre rätter.


En del uteserveringar har även sina egna bord och parasoll.


 Man softar, badar, njuter och solar.


 Färgglada bojar blandas med färgglada vattentäta säckar som folk använder då de flyter. I dem stoppar man sina kläder och värdesaker. Man har sedan sin "kudde" att krama då man flyter nedströms. Lite roligt med alla färgglada prickar och guppande huvuden på vattenytan.

 Nere vid Rhen händer alltid något och annars är det poppis att bara hänga, dricka en öl, ta med sig lite picknick eller grilla lite och så bada förstås.  Finns det hjärterum finns det stjärterum.



Det är faktiskt inte tokigt att alls att sitta här och njuta av solnedgången.

Ikväll ska det komma åska och det är även varning för åska hela dagen imorgon. Kanske får detta luften att rensas lite.

9 comments:

Miss Marie said...

Alltså, man får ju inte klaga, men satan i gatan vad varmt det är! Ingen AC här heller, vi kör med korsdrag och fläkt, phuuuu!

Annika said...

Ja, jag förstår att det är hett hos er.
OCH det är tufft utan AC.
Som du vet skulle det inte gå att leva ett drägligt liv på den amerikanska östkusten och södern om man inte hade AC.
TUR att ni inte har så luftfuktigt iaf. Det är en lättnad.
Fläktar tycker jag är bra.
De brukar funka bra.
Härliga bilder på Rhen med alla badande. Love it!!!
OCH jag gillar verkligen allt virkat och stickat. Vilket jobb, och KUL ser det ut.
Kramar!!!

Anne said...

intressant det där med miljöskäl och att AC inte ens får finnas i nyare kontorsbyggnader. Det var lite överraskande. Det verkar nog vara lite av en annan kultur i Europa vad gäller juust förhållningssättet till AC. Jag vet från pappas besök i södra Frankrike att det är jobbigt hett på sommaren och AC är ovanligt, där verkar många fly till bergen på heögerna för lite svalka.
Vad tycker dina amerikanska kompisar, om du frågat. I USA är ju AC så vanligt, om inte i alla hem så definitivt att det finns i precis alla kontorsbyggnader och arbetsplatser. T.om. A-M i Weed i CA som ju är en "fattigare" plats, men deras arbetsplats där har AC iaf.
Ganska tufft jobba hela dagar i vrm miljö där man inte har AC. Det är väl en sak om det är som i Sverige att en värmebölja kanske pågår någon dag bara men i södra Europa är det ju månader.

Hmmm, det är lite svårt föreställa sig. Man blir så van leva med AC. Återigen, åtminstone att AC finns i affärer, arbetsplatser, bio, bibliotek, sjukhus osv. Jag skulle ha svårt utan det nog.
Här brassas det ju på för fullt, snarare är det väl så jag kan känna man inte behöver ha såååå kallt på t.ex. bio, affärer, arbetsplatser. Senast igår när jag satt ett par timmar på Starbucks då jag hade barnvakt och kom ut så var jag tvungen ta med en kofta för även om det var 30 grader utomhus så var det riktigt kallt inne och som vanligt för mycket AC.
Nåja, det är ett omvänt lyxproblem. För mycket AC....

KRAM!!

Desiree said...

Marie, nej man ska inte klaga på att det äntligen har blivit sommar på riktigt även om man får pusta lite i värmen. Fläkten och korsdrag är guld värt. Här slipper man iallafall den där fukten på 90% som vi hade i Alabama. Det underlättar massor.
Kram!

Annika, ingen AC men å andra sidan så slipper vi den där riktigt fuktiga luften. Däremot skulle jag aldrig fixa dessa temperaturer med den fukt vi hade som ni har på östkusten och vi hade i Alabama. Då hade jag inte stått ut utan ac. Fläkten gör mega skillnad! Ja väldigt nice och mysigt nere vid Rhen. Mycket som pågår och alltid trevlig stämmning.
Kram!

Suzesan said...

Jag blir förkyld av AC och tycker det är lite obekvämt. Men vid hetta så är det ju svalkande. Men med luftfuktighet så är det nog nödvändigt.

Bra dock att de tänker miljövänligt. Jag bara älskar att se landets innevånares kärlek till floden. De verkar harmoniska i Schweiz. Jag tycker om att det är som ett "vattehål" i Europa och att jag menar från allt nytt och all teknik. Ja jag menar de vågar göra sånt som hör till lite "göra-upp-eld-grejor". Som på vintern när de skippar bilar och kör med häst och vagn. Lite svårt att förklara kanske du förstår.Att de vågar backa från att bara bygga höghus och stora varukedjor i mängder. De har en personlighet.Kul med det med allt stickat och virkat. Vet du vad det är. Om det har någon symbolisk betydelse. TÄNK om det skulle göras i Sverige. Hur skulle andra tänka då TRO??? Det skulle nog aldrig gillas??

Kram
/Susanne

Katta said...

Fina bilder. Vatten ger svalka, men om man inte har tillgång till fläkt och AC hemma blir det jobbigt. Under mina år i Filippinerna vande man sig utan AC miljöer, för många hade helt enkelt inte det. Vi hade AC men den gick enbart nattetid. Jag gillar dessa fina parkbänkar. Kram

Charlie sa ... said...

Så härligt att få lära känna en stad så där nära, hitta platser, vara med och ser hur det skiftar och pulsen i staden ändras från månad till månad, årstiderna.
Jag har definitivt fått smak på det! Jag har ju bindningar till WIen och jag får lite "WIenkänsla" när jag ser det här.

Du tar så vackra bilder och skriver så trevligt. Jag får aldrig nog, vill alltid se mer.

KRAM vännen!

Lotta

Charlotta Ljungblad said...

Wow, det är ju helt fantastiskt att man kan bada i floden sådär! Ser ju dessutom otroligt fint och rent ut, till skillnad från vår läskiga kanal/Göta älv här i Göteborg. Förstår att det är jobbigt med värmen, det var samma sak i USA (jag fick tom värmeutslag!) så det är skönt att vara tillbaka i "kalla" Sverige med endast 25 grader...

Desiree said...

Anne, jo helt klart annan kultur gällande ac. Å andra sidan så är det inte samma fuktiga hetta som fanns i södern och mycket av östkusten i USA. Många hotel har INTE ac så detta måste man kolla om man ska resa runt i europa. Vet ej om bio och andra allmäna byggnader har ac men tror att det inte finns med tanke på att de flesta kontor inte har det.
Kram!

Charlotta, ja det är både fint och rent vatten i Rhen :-)
Förstår att ni har haft det hett på östkusten i USA och att det känns bra att vara tillbaka i mer lagom värme och slippa den där höga luftfuktigheten också.
Kramar!

Lotta, tack så mycket. Tycker det är så himla skönt att det finns en stor flod som Rhen som rinner igenom stan. Det gör stor skillnad för trivseln.
Kramis!

Katta, tack. Jag tror jag skulle ha svårt att klara mig utan ac om det var så att luftfuktigheten var högre. Hade nog inte fixat att bo i Asien utan AC. I Alabama vred vi upp den på dagen då vi var på jobbet så att det var 25 grader inne och sedan hade vi den på timer så att det var lagom svalt och skönt då vi kom hem och hade den på 20 grader då.
Behöver verkligen inte ha det svinkallt hemma utan bara lagom svalt.
Kram!

Suzesan, jag gillar inte när det blir allt för kallt inomhus av ac och det blir för stora skillnader mellan inomhus och utomhus temperatur. Däremot lagom med ac är perfekt. I USA var det ofta för kallt i butiker och på kontor. Man frös och fick ha tröja inomhus.
Det virkade temat är en förening a som fått i uppdrag att pryda och dekorera inför sommaren. De har verkligen gjort ett hästjobb som man blir välidgt imponerad av.
Kramis!