Monday, July 8, 2013

Tillbaka i Basel

Tillbaka hemma i Basel. Känns väldigt bra att vara hemma hos sig. Känns också bra att vi båda känner att Basel känns som hemma för oss. Det enda man kanske kan önska är lite mer semster. Vi har inte plannerat in något ännu men får se om det finns någon möjlighet till något framöver.

Vi möttes av soligt väder med sommarvärme i luften här i Basel då vi landade lördag kväll. Skön sommartemperatur mellan 25 och 30 grader. Helt perfekt känner jag.


Hemmet var i sin ordning och alla växterna hade klarat sig finfint medan vi var borta tack vare C´s bevattningssystem som han fixat med timer. 

Lite slangar och lite pumpar och en timer och någon som är tekniskt lagd som C hade inga problem att fixa detta. Jag hyser helt klart beundran för jag hade inte fixat detta.

 
Vi fick äntligen chansen att prova den mysiga resturangen med sin inbjudande bier garten i lördags. Det var en ljum och härlig sommarkväll av njuta av. Vi kände att det var perfekt att kunna unna sig en god bit mat utan att själva behöva laga till något då vi precis kommit hem och packat ur väskorna. 

Det var ett supertrevligt ställe med riktigt god mat och god service. Hit kommer vi garanterat att gå igen. Dessutom ligger resturangen bara något kvarter från där vi bor. Perfekt liten inbjudande oas om man inte orkar cykla hela vägen in till stan någon kväll.

Vi fick dessutom sällskap av en C´s nya kollega på jobbet som är från Italien och ganska nyligen flyttat till Schweiz. Hans fru flyttar hit i nästa månad och de kommer bli våra nya grannar för de har precis skrivit på för en lägenhet i samma område som vi bor. Vi ser fram emot att få dem som grannar. Kul att hitta nytt trevligt umgänge och att också ha någon som bara bor ett stenkast bort.


Det fina kvällsljuset föll så vackert över kolonilottsområdet. Resturangen ligger på ena sidan om kolonilotterna och vi bor på andra sidan. Så otroligt mycket som blommar nu för fulla muggar.

Just nu är jag skitnervös! Jag ska på hela två anställnings intervjuver denna vecka. En imorgon och en på onsdag. Känns läskigt värre då jag känner mig extra ringrostig eftersom jag inte hållt på med jobb relaterade tankar och saker på ett halvår nu. Jag har jobbat hela helgen på en presentation jag ska hålla imorgon inför anställnings kommitén om mig själv. Det hela känns väldigt läskigt men jag ser fram emot att få det överstökat för denna nervositet känns plågsam. Håll gärna tummarna för mig. C skojar med mig och säger att jag iallafall inte kommer att bli tjärad och fjädrad men ibland känns det nästan som om jag stå inför denna möjlighet. Urk!

15 comments:

Miss Marie said...

Härligt med sommarvärme! Du kom verkligen tillbaka i rätt tid! :)

Lycka till med anställningsintervjuerna! :)

Desiree said...

Marie, tack så mycket Marie. Känns underbart att mötas av riktig sommar och få njuta av perfekt temperatur och solsken. :-)
Kram!

Ulrika said...

Det ser jättehärligt ut! Vad spännande med intervjuer! Det lär gå jättebra, är det något som man lär sig på att flytta runt i olika kulturer så är det att lära känna sig själv. Det kommer flyta fint!

Annika said...

Förstår din nervositet till FULLO!!!
Men, jag tror det kommer att gå jättebra.
Heja dig!!
NU är det nog över. HOPPAS det gick fintfint.
Vad är det för jobb du sökt?

Dina bilder är så vackra, Ljuset fantastiskt!!
Skönt med värme också.
KUL med restaurangen ni upptäckte.

Kramar!!

Desiree said...

Ulrika, tack. Jag jag hoppas att det går bra. Nog lär man sig mycket om både sig själv och sitt nya land då man flyttar utomlands. Det ger väldigt mycket att anta nya utmaningar. :-)

Annika, tack vännen! Det ena är ett lab jobb mycket likt det jag hade i Sverige. Det andra är ett jobb som Medical writer som blir mer skrivbordsjobb men där det krävs vetenskaplig bakgrund inom mitt fält. Jag hoppas att det går bra.
Skönt med både värme och fint kvällsljus. Vi är så glada över att ha hittat en riktigt trevlig resturang bara ett stenkast bort från oss.
Kram!

Anne said...

Oj vad dina örter har växt. Du verkar ha lyckats otroligt bra med dem, de har ju blivit jättestora. Vad härligt med färska örter att kunna klippa sådär bara. Jag brukar ha en stor kruka själv men det har inte blivit av i år dock.
Men himla härligt är det att bara kunna klippa lite örter sådär bara.

Åh, arbetsintervjuer... Ja, jag förstår till fullo det känts/känns läskigt och nervöst. I skrivande stund har du nog den första avklarad, jag hoppas att det gick bra och att det släppte en del så att onsdagsintervjun känns lite mindre nervös.
oftast är man för sjäklvkritisk, jag är övertygad om att det gick bra idga och går bra på onsdag med.
Spännande dock. Är det nåt av jobben som lockar lite extra, nåt av jobben du liiite mer och hellre skulle vilja ha? Medical writer, är det lite det som Saltis sysslar med nuförtiden? eller kanske inte?
KRAM

Anne-Marie said...

Jättefina växter ni har på balkongen. Vad bra att de klarat sig med Cs finurliga bevattningssystem.
Trevligt med nya grannar. Det verkar som om det bor väldigt många olika nationaliteter i Basel.
Stort lycka till Desiree! Förstår att du är nervös. Hoppas allt går galant. Fick du göra det hela på tyska eller engelska? Kramar!!

Jane said...

Lycka till med intervjuerna, de fixar du nog
Kram!

Liz said...

Skont att vara tillbaka och att det kanns hemma!!

Harliga bilder fran er narliggande Biergarten. Det finns ju sa manga sadana i Schweiz och ju aven i Tyskland saklart, men det ar alltid sa trevlig stamning och alla ar glada och det ar en skon stamning. Inte sa mycket fylla, som man annars alltid tyvarr ser i Sverige tycker jag pa uteserveringarna/pubarna pa helgerna framforallt. Det var/ar nagot som jag alltid reagerar over nar jag ar i Sverige. Att folk ar sa fulla..I Schweiz och Tyskland och ja aven har i USA, tycker jag drickandet ar for njutning mer och att det inte sa mycket for att bli berusade. Eller sa har dom helt klart mer "vana" da det ju ar helt normalt att ta sig en ol/glas vin pa en uteservering/biergarten aven mitt i veckan efter jobbet, utan att det ar nagot som helst konstigt med det.

Blir lite sentimental nastan nar du beskriver de fina kolonilotterna. Min mans farmor som ju bodde i Bern, hade en ett par tramstationer fran hemmet och nar hon var krasslig akte jag och Chris ofta med henne eller ensamma for att skorda tomater, vattna och kolla till hennes blommor. Det var nagot som vardades omt och det var fin stamning "grannarna" emellan. Om dom sag att det var torrt i landen hos nagon, vattnades det ofta dar ocksa, da nagon kanske var sjuk etc.

Onskar dig all lycka infor jobb intervjuerna! Det later ju jattebra med tva stycken pa samma vecka. Ar det med tyska som sprak eller engelska som jobb sprak? Imponerad ifall du redan kanner att du kan jobba pa spraket!! Hur kanns det nu? Forstar du och hanger med i samtal, tidningar? Oftast ar det ju lattare att lasa da det ar hogtyska, den schweiziska dialekten kan ju ibland vara lite knepig, beroende pa var dom kommer ifran.

Det kommer sakert ga jattebra!! Stor lycka till kram!

Anonymous said...

Oj lycka till pa intervjuerna! Jag haller tummarna for dig. Vad spannande anda :-). Men jag forstar saklart att du ar nervos ocksa!

Det later som om ni haft det toppeni sverige. Men skont att ni ar tillfreds med att vara hemma igen. Jag har alltid en rejal dos separationsangest nar jag ska aka ifran sverige. Sapass att jag nastan oroar mig for hemresan redan nu.. tva veckor innan vi ens kommit till sverige ;-).

Kram!

Katta said...

Oj, vad tiden har farit iväg. du är redan tillbaka i Basel. Lycka till på intervjuverna! Spännande! Kram

Desiree said...

Anne, ja örterna har växt väldigt mycket. De verkar trivas och frodas på vår altan i den Schweiska sommarvärmen. Jag tycker det är väldigt trevligt att ha just örter av olika slag så att man alltid kan skörda lite vid behov. Rosmarinen och timjanen är otroligt stora. Dem köpte vi på IKEA i relativt stor storlek men de har vuxit ännu mer.
Pust nu har jag klarat av första intevjuvn som jag var allra mest nervös inför. Det känns lite bättre med tanke på andra intevjuvn som jag har imorgon. Men sedan är det ju just detta att man inte vet vilka frågor som kommer att komma. Man vet inte eller exakt vad som är de största tyngdpunkterna för dem så att man kan betona dessa och trycka lite extra på dem. Men jag känner ändå att det gick hyfsat idag. Gjorde inte bort mig totalt. Otroligt skönt att ha det avklarat.
Kram!

Jane, tack så mycket :-)
Kram!

Liz, jag håller helt med dig om att man ser betydligt färre fulla personer här. Som du säger så verkar folk ha en lite mer avslappnad relation till alkohol och man dricker en öl eller ett glas vin mer för njutnings skull. Trevligt :-)
Tycker väldigt mycket om de olika kolonilotts områdena som verkar otroligt poppis. Det blir vackra gröna oaser mitt i stan som komplement till alla fina gröna parker också.
Känns faktiskt rätt bra att fixa två intevjuver på samma vecka. Språket skulle vara engelska på båda jobben. Nej nej min tyska är inte alls på den nivån än att jag skulle använda den i jobb sammanhang. Känner att jag kommit av mig lite med tyskan under semestern i Sverige men hoppas få tid till att fortsätta plugga under hösten även om jag får napp på jobb fronten.
Kramar!

Katarina, jepp, två veckor i Svedala försvann i ett nafs och nu är vi tillbaka nere på kontinenten och njuter av sommar här på hemma plan.
Kram!

Sara på Vardag.nu said...

Så vackert bland kolonilotterna. Lycka till på intervjuerna :)

Anonymous said...

Välkommen hem!! Så vackert det är hos er just nu!!
Jag håller alla tummar för den andra intervjun då, såg att den första gick bra! Härligt!! Så roligt om du kan få ett jobb nu, heja heja!
Kram!

Liz said...

Hoppas att dagens intervju ocksa gick bra! Forhoppningsvis far vi snart lasa om det..:)
Kram