Friday, July 5, 2013

Sista dagen i Sverige

Så kom den då - sista dagen i Svedala för denna gången. Tänk att det alltid är så att sista veckan går extra snabbt på något sätt. Vi har haft det bra, toppen på alla sätt. Vi har fått njuta av familj, vänner, vackert och skönt sommarväder. C har fått segla och kom hem idag. Trött men väldigt lycklig och   härligt sommarbrun efter några dagar till havs. 

Jag har fått njuta av lite egen semester vilket har passat mig perfekt. Det har varit olika aktiviteter och vänner och familj som jag passat på att träffa. 

 Sommar Stockholm är otroligt vackert så här års. Vi känner att vi verkligen har haft tur med vädret. Det har varit kring 20 grader och soligt nästan varje dag. 


 Jag har fått njuta av långa sköna promenader med min kamera. Även hunnit med en och annan löprunda längst med Mälaren. Finns nog inget som doftar så gott och friskt som Mälarvatten om sommaren. Det doftar sommar helt enkelt.



 Vi har haft lyxen att få låna en väns lägenhet på söder denna sommar semester och bott granne med vackra Katarina kyrka. Det har varit väldigt praktiskt att bo inne i stan. Egen semester att ha total frihet att komma och gå precis som man vill. Det är naturligtvis underbart att bo hemma hos familjen på sitt sätt men då känner man inte riktigt samma frihet att ändra och improvisera planerna om man känner för det på samma sätt.


 När jag sovit med fönstet på glänt vaknar jag på morgonen av det trivsamma ljudet av vattenspridarna som körs för att hålla gräsmattan grön och frodig på kyrkogården. Var bara tvungen att springa in och hämta kameran och fota. Såg så vackert ut med de skira vattendropparna i solskenet.




 Jag har njutit av goda sommarfrukostar i solen.


 E vars lägenhet vi lånar var hemma en kortis för att packa ur och packa om väskan. Vi fick en trevlig kväll tillsammans. Hon tipsade mig om denna kokbok. Den fastnade jag för med en gång just för att den hade spännande, annorlunda och kreativa recept. Det finns ju verkligen en uppsjö av kokböcker och många känns mer eller mindre som ytterligare en i mängden men denna stack ut. Här fanns massor av recept som verkligen föll mig i smaken. Lagom avancerade och med nytänk. Inspiration och kreativitet som var kul.  Jag har förresten köpt alldeles för mycket böcker. Men i Schweiz är man inte direkt bortskämd med böcker på engelska. Jag känner att jag får passa på lite här när utbudet är så mycket större med både svenska och engelska böcker.

 Svart katt på hett plåttak...Stockholms tinnar och torn och vackra gammla byggnader. Södervyer från Södershöjder.


Idag har jag frukost date med bästa Lotta från USA. Så himla kul att våra vägar korsades och att vi får chansen att träffas så här i Stockholm. Blev överlycklig då jag insåg att vi skulle få till en träff. Annars är planen för dagen att bara ta det soft och njuta.

5 comments:

Miss Marie said...

Vad härligt att få träffa Lotta! :)

Tack för kokbokstips! Som du säger så finns det ett överflöd av kokböcker, svårt att hitta de som verkligen är något att ha!

Annika said...

Vad roligt att du och Lotta sågs och åt frulle.
Jättekul!!
Snart ska jag träffa henne i NYC.

Vilka vackra bilder du bjuder på.
Underbara!!
Sommar-Sthlm är verkligen så underbart fint och vackert.
Kram!!

Desiree said...

Marie, ja superkul att träffa Lotta. Den här kokboken kan jag rekomendera varmt. Tyckte mycket om den med en gång för att den stack ut ur kokboksmängden på ett väldigt positivt sätt.
Kram

Annika, ja vi fick till en supermysig frukost träff. Så himla kul att få chansen att ses. Hon sa att ni kommer att träffas då du och Peter bor i NY. Kul!
Kram!

Anne said...

Världens vackraste stad, jag tycker faktiskt det. Mmmmm, så vackra bilder från Stockholm.
Vad fort det gått, jag tycker det var nyss du skrev om hur ni packade in er i bilen för att köra norrut och nu är det dags köra neråt igen. Men perfekt vistelse i Sverige verkar ni haft.
Den där kokboken blir jag sugen på, känner till Fransson från andra sammanhang (hon har väl t.ex. synts i tv).
KRAM!!

Desiree said...

Anne, tack. Stockholm kommer alltid vara del av mitt hjärta. Jag tycker som sagt att sista veckan gått i ultrarapid. Men vi har haft det toppen och fått njuta mycket av allt möjligt.
Kram!