Friday, October 25, 2013

Köksfunderingar

Det här är vårt kök här i Schweiz. Ett kök jag är nöjd med. Det är både fräscht och modernt. Vi har öppen planlösning mot matsalen/matbordet och mot resten av vardagsrummet. Köket ligger på ovanvåningen där vi också har altanen. Ovanvåningen bildar i stort sett ett stort öppet rum med olika vinklar som sedan avgränsar rummet till olika ytor med olika funktion. Perfekt för umgänge. 

Jag är som sagt nöjd med köket men...


Skåpet längst till vänster är vår kyl/frys. Inga fullstora enheter som ni ser. Frysen är endast tre lådor eller fack. Kylen är ju bara en halvkyl. Detta verkar vara standard här i Schweiz. Det har funkat hittills men vi behöver ju handla och fylla på oftare än vad vi gjorde i Sverige. Jag tycker om att ha en hel del frukt och grönt i kylen för att jag tycker att det håller sig fräschare längre och det i kombination med att jag äter mycket frukt och grönt gör att storleken på kylen får lite minus i kanten.

Vi har funderat på att skaffa oss en till liten frysbox men den skulle i sådanafall få stå nere i källaren då det inte finns något utrymme kvar i köket för den. Fördelen är ju att man får lite mer plats men nackdelen blir nog att man har betydligt mindre koll på vad man har. Det är ju en klar fördel med denna storleken att man har full koll på vad som finns och att man inte glömmer bort något i ett hörn som blir gammalt. 

Man kan sedan undra varför halv kyl/frys är standard i Schweiz. Är det för att det finns gott om hemmafruar som kan handla ofta och fylla på depåerna? Kanske. Det verkar också vara så att de flesta Schweizare endast äter en varm måltid eller en tillagad måltid per dag och det är lunchen. Man äter i matsalen på jobbet eller går ut och äter lunch. När man sedan kommer hem på kvällen så äter man bara något litet, en macka eller lite mussli eller något sådant. Känns som om det är vanligare i Sverige med tillagad mat både till lunch och middag. Jag och C äter i princip alltid en varm middag. C tar sedan med sig middagens rester till lunch. Så gjorde vi ju även i Sverige och i USA då vi bodde där. Jag äter ofta en lätt lunch här och satsar hellre på middagen som jag kan få njuta av i sällskap. 

Även om vi handlar i tyskland och frankrike som båda är bra mycket billiagare än i schweiz så åker vi dit varannan vecka eller vart tionde dag och brunkrar upp mest specerier och sådant vi stoppar i frysen. Det blir lite frukt och grönt också men det får fyllas på några gånger genom att jag går och handlar här i schweiz. Halv kyl/frys kanske är standard på många andra håll i europa också eller? 

Men nu är det ju Friiiiday!!!! Underbart. Ikväll ska vi iväg på lite festligt mingel hos ett irländskt-amerikanskt par som vi blivit goda vänner med. Ska bli jättekul. Både dagens och morgondagens väderprognos ser lovande ut. 

Ha en superhärlig fredag!

10 comments:

Saltistjejen said...

Jag tycker ni verkar ha ett superfint kök! Och ja, halv kyl och frys är nog rätt vanligt på många ställen tror jag. Som standard. För att "spara" plats. Och som du säger så räcker det ju långt för många. Här har vi ju en typsik amerikansk kyl som alltså är LÅG och djup. Jag har vant mig men gillar inte det standardmåttet särksilt mycket eftersom jag tycker det är betydligt svårare att ha överblick över vad man har i kylen. Ofta står ngt glömt längst in och blir dåligt... Frysen vi har här är inte stor och det var ju en av anledningarna till att vi skaffade en liten frysbox sedan vi "blev med bil" och kan storhandla. Men pga liten plats här så får frysen helt enkelt stå i vardagsrummet hahaha! Inte så snyggt direkt men OJ vad BRA det varit! Tidigare innan vi hade bil handlade vi ju oftare och storhandlade nästan aldrig så då gick det ju lättare att klara sig med lite mindre frysutrymme, men nu tycker jag det är guld att kunna fylla frysen och ha saker "hemma" utan att behöva tänka på att handla hela tiden.
Om ni har en frysbox i källaren kan ni ju använda den mer till sådant ni kanske inte vill ha varje dag utan mer för "längre förvaring" .
Kram!

Annika said...

Jag tycker också om ert kök. Mkt snyggt.
OCh vad trevligt med öppen planlösning.
Skaffa du en frysbox. Det funderar jag själv på att göra. JAG har en förhatlig side by side frys/kyl som du vet.
AVSKYR frysen. Ja du delar min åsikt, det vet jag.
Så jg vill också ha en frysbox modell mindre i källaren där jag kan bunkra upp då jag varit på Costco etc.
Mysigt med mingel!!
Kram!!!

Desiree said...

Saltis,förstår att ni behövde kompletera med frysbox. Ja ibland får man göra en sådan där nödlösning och ställa frysen där den får plats helt enkelt. Med en duk på eller något så blir den ju mindre synlig. Skönt att faktiskt kunna ha en del hemma i frysen.
Jag tyckte vår kyl i Alabama var ok i huset men det var inte den vanliga breda som ni har. Men däremot så gillade jag INTE frysen. Den var smal och jättesvår att få överblick över. Dessutom tog ju ismaskinen mycket av frysutrymmet. Vi som inte är amrisar eller vuxit upp i USA använder ju inte dessa kvantiteter med is som de gör där borta så vi tyckte att ismaskinen var relativt onödig.
Kram och trevlig helg

Annika, tack så mycket. Jag är väldigt nöjd med köket. Tycker att det funkar bra. Ja framöver får det nog allt bli en liten frysbox nere i källaren. Där har vi iallafall plats. Det löser sig. Kanske är man bortskämd med standarden som man har i Svenskakök med fullstor både frys och kyl. Det hade vi ju till och med i tvåan i Sjöstaden som ändå räknas som en mindre lägenhet.
Kram och trevlig helg.

Anonymous said...

Japp, det är en standard kyl och frys ni har!! I Bryssel har man gärna en ännu mindre kyl med bara frysfack! Överhuvudtaget är stora frysar något väldigt svenskt tycker jag när jag jämför med andra europeiska länder. I Spanien har man t.ex inte alls en 'frystradition' som i Sverige - mat konserveras på andra sätt, torkas, läggs in i olja etc. Oscar tyckte det var konstigt i början att frysa in färsk mat (bröd, kött etc) men nu gillar han också att ha frysen full ;-)
Trevlig helg!

Miss Marie said...

Avskydde vår frys och kyl i München, så småååå! Lite större här i England, men när vi köper hus ska det minsann finnas både stor frys o kyl!

eastcoastmom said...

Det första vi gjorde här i Madrid, var att köpa en till kyl. Den som fanns i huset räckte inte alls.
Frysens storlek har inte så stor betydelse tycker jag, där glömmer man lätt saker... men kyl vill vi ha en stoooor.

Charlie sa ... said...

En till frysbox är så bra. Den vi har här är räcker inte. Brukar skriva upp vad vi lägger in och datum, så har man koll.

GIllar ert kök! Snygg färg, verkligen fräscht och modernt. Gillas!

Hoppas ni haft en trevlig fredagskväll!

KRAM!

Desiree said...

Petchie, då ska jag ändå vara lycklig och tacksam över att jag bor i Schweiz och inte Belgien. Oj hade aldrig klarat mig med ännu mindre kyl och bara frysfack. Tycker det är praktiskt att alltid ha lite köttfärs, fisk, kyckling hemma i frysen samt lite frusna grönsaker, bröd, några matlådor ect.
Intressant att höra skillnaderna mellan de olika länderna.
Kram!

Marie, ni gör helt rätt i att satsa på stort och rejält. Det underlättar i vardagen.
Kram!

Eastcoastmom, det förstår jag absolut att ni gjorde som är en familj på fyra personer. Vi är ju bara två och det är knappt så vi klarar oss med detta.
Trevlig helg

Lotta, smart att skriva upp. Det tror jag är jättebra sätt för att ha koll.
Tack så mycket. Ha en njutningsfull och skön lördag.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Ååh, en halv frys är ju så dumt! Man vill ju kunna frysa in och göra matlådor och allt sånt där! Hoppas att ni hade en superfin helg! Kram C

Desiree said...

Charlotta, absolut. Jag håller med dig.
Tack så mycket. Hoppas du har haft en bra helg.